Felietony

Debiutuje nowe Audi A6 Avant: (Avant)gardowe kombi godnym rywalem dla BMW Serii 5 Touring

Marek Adamowicz
Debiutuje nowe Audi A6 Avant: (Avant)gardowe kombi godnym rywalem dla BMW Serii 5 Touring
0

Kilka dni po polskiej premierze nowego Audi A6 podczas Poznań Motor Show 2018, motoryzacyjny świat zobaczył bardziej praktyczną odmianę limuzyny z Ingolstadt. Już pierwszy rzut oka sprawia, że jest na co popatrzeć. Czy BMW Serii 5 Touring ma wreszcie godnego rywala w segmencie samochodów klasy średniej D?

Rywalizacja pomiędzy Audi, BMW, a Mercedesem toczy się już dawien dawna i najstarsi Indianie nie znają odpowiedzi na pytanie od czego ona tak naprawdę się zaczęła. Wojna jednak trwa i nic nie wskazuje na to by miała się kiedykolwiek skończyć. Najlepiej na tym wychodzą klienci, którzy mają bardzo szeroki wybór wśród konkretnych modeli. Po 7 latach obecności na światowych rynkach przyszedł czas na nową generację Audi A6. Najpierw pokazano limuzynę, a teraz pokazano najnowsze kombi. Czy nowe BMW Serii 5, które już mocno zadomowiło się w tej części rynku ma czego się bać?

Audi A6 Avant: ostre kształty i sportowy styl

Już na pierwszych zdjęciach nowe Audi A6 Avant od razu kipi werwą i dynamiką. Ostre linie, nisko poprowadzona linia dachu to tylko niektóre elementy „nakręcające” nowe A6 Avant. Przód auta jest nad wyraz długi, ale w żadnym wypadku nie można mówić o przesadzonej masywności. Wszystko jest połączone subtelnie i dynamiczne. Pokaźny grill Single Frame, zwężające się ku osłonie chłodnicy przednie światła i sportowy zderzak tworzą jedną całość. Spojler na klapie bagażnika wizualnie przedłuża linię dachu i nadaje jeszcze większego dynamizmu całości. Auto mierzy prawie 5 m długości i niecałe 1,9 m szerokości. Bagażnik oferuje 565 litrów pojemności, które łatwo powiększyć do 1680 litrów.

Wnętrze charakteryzuje się połączeniem najnowszych technologii i klasycznych rozwiązań za działu luksusu. Na tunelu środkowym królują dwa ekrany sterujące większością systemów pokładowych jak Audi MMI Touch Response czy układem ogrzewania i klimatyzacji. Nie mogło też zabraknąć takich rozwiązań jak Audi Virtual Cocpit (o przekątnej 12,3 cala), wyświetlaczu Head-Up display czy systemie obsługi głosowej, który poznaliśmy już w nowym Audi A8. To ta bardziej nowoczesna strona wnętrza nowego Audi A6 Avant. Bardziej klasyczna jest pokryta skórą, drewnem i aluminium, którego użyto do wykończenia wnętrza.

Audi A6 Avant: nowoczesny napęd i półautonomiczna jazda

Wszystkie jednostki napędowe instalowane w nowym Audi A6 Avant mają być tzw. „miękkimi hybrydami”. Te rozwiązania polegają na połączeniu funkcji alternatora i rozrusznika, a całość działa w ramach 48-woltowego zasilania, które pozwala na oszczędność energii. Z niewielkich baterii litowo-jonowych zasilane są wszystkie urządzenia podczas gdy silnik spalinowy nie pracuje.

Początkowo pod maskę nowego Audi A6 Avant trafią dwie jednostki napędowe: benzynowe 3.0 TFSI, które generuje 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego oraz 3-litrowy diesel V6 TDI o mocy 286 KM i momencie obrotowym na poziomie 620 Nm. Za przeniesienie mocy na wszystkie koła odpowiadać ma 8-stopniowa przekładnia automatyczna. W późniejszym okresie pojawią się jeszcze dwa diesle.

Nowe Audi A6 Avant wyposażone zostanie w system czterech kół skrętnych. Do prędkości 60 km/h mają one zwiększać zwrotność auta (zmniejszenie średnicy zawracania o metr) poprzez skręcenie tylnych kół w przeciwną stronę niż przednie. Powyżej 60 km/h tylne koła skręcać będę w tę samą stronę co przednie (pod dużo mniejszym kątem) co pozytywnie wpłynie na stabilizację całego auta.

W zakresie bezpieczeństwa na pokładzie nowego Audi A6 Avant  znajdziemy m.in. opcjonalne oświetlenie HD Matrix LED, ze światłami drogowymi wysokiej rozdzielczości, system hamowania awaryjnego Audi Pre Sense Front oraz asystenta jazdy. Ten ostatni wspomaga kontrolę nad pojazdem przyspieszając i hamując w przypadku poruszania się w ruchu wymagającym nieustannego ruszania i hamowania (m.in. miejskie korki). Układ ten działa w przedziale prędkości od 0 do 250 km/h. Na podstawie danych z nawigacji satelitarnej asystent może też podpowiadać styl jazdy by jak najefektywniej wykorzystywać możliwości napędu. Nie zapomniano także o układzie ostrzegania przed niebezpiecznymi sytuacjami. W skrajnych przypadkach nowe Audi A6 Avant potrafi samoczynnie zatrzymać pojazd i wezwać pomoc na miejsce zdarzenia.

Nowe Audi A6 Avant pojawi się w sprzedaży w drugiej połowie 2018 roku. Wtedy też poznamy jego oficjalne ceny. A tak nowe A6 Avant prezentuje się na pierwszych filmach.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu