Felietony

Oto nowy Ford Focus! Volkswagen Golf i Toyota Auris mają czego się bać!

Marek Adamowicz
Oto nowy Ford Focus! Volkswagen Golf i Toyota Auris mają czego się bać!
83

Najgroźniejszy rywal dla Volkswagena Golfa i Toyoty Auris właśnie stał się najmłodszą konstrukcją w segmencie. Do walki z liderami staje auto najnowocześniejsze, dopracowane i gotowe do działania. Czy najnowszy Ford Focus sprosta warunkom, które postawili liderzy w postaci Volkswagena Golfa i Toyoty Auris?

Chociaż pod kątem sprzedaży nowych aut, Focus jest dopiero na 6. miejscu (przed nim są takie kompakty jak Skoda Octavia, Opel Astra czy wspomniany już Golf), to w krajach Europy Zachodniej odgrywa rolę najgroźniejszego rywala dla króla samochodów kompaktowych. Kilka tygodni po Salonie Samochodowym w Genewie, Ford pokazał najnowsze wcielenie Focusa. Auto jest dopracowane, naszpikowane najnowszymi technologiami, a wszystko zamknięte w nadal charakterystycznym nadwoziu.

Nowy Ford Focus: dopracowany wizerunkowo

Auto powstało na nowej płycie podłogowej C2. W porównaniu do poprzednika (w wersji 5-drzwiowej) jest dłuższy o 20 mm, a rozstaw osi zwiększono o 53 mm. Przy okazji obniżono całe auto o 30 mm. Ford chwali się, że nowy Ford Focus jest najlepszy w klasie pod kątem aerodynamiki. Z wyglądu jest dużo bardziej dynamiczny od poprzednika. W ofercie znajdziemy m.in. usportowioną odmianę ST Line oraz uterenowioną Active. Obie cechują się dodatkowymi wlotami powietrza i bardziej agresywnymi zderzakami, a pseudoterenowy Focus ma też dodatkowe nakładki na zderzaki. W przyszłości pojawi się również najbardziej ekskluzywna odmiana Vignale z chromowanymi dodatkami.

Wnętrze nowego Forda Focusa bardzo przypomina to montowane w mniejszej Fieście. W kabinie jest elegancko i prosto, a liczbę przycisków ograniczono do niezbędnego minimum. W zależności od wyboru wersji wyposażeniowej na środku konsolety znajdziemy 6,5- lub 8-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego SYNC3. W wyższych wersjach wyposażeniowych do wykończenia kabiny użyto drewna, aluminium, a fotele obito skórą. Ford obiecuje, że materiały wykończeniowe są dużo lepszej jakości. Próżno jednak we wnętrzu nowego Focusa szukać wirtualnych zegarów – W tej kwestii Volkswagen nadal pozostaje liderem.

Oficjalnie nowy Ford Focus pokazany został w trzech wersjach nadwoziowych: hatchback, kombi i sedan. Ten ostatni nie dojedzie jednak do Europy i oferowany będzie wyłącznie w Chinach i w Stanach Zjednoczonych. Z kolei kombi dotrze wyłącznie do europejskiej oferty.

Nowy Ford Focus: zaawansowany technologicznie

Oferta silnikowa nowego Forda Focusa opierać się ma sprawdzonych konstrukcjach małolitrażowych. Pod maską pracować może jeden z ośmiu silników: pięciu benzynowych (1.0 EcoBoost 85 KM, 1.0 EcoBoost 100 KM, 1.0 EcoBoost 125 KM, 1.5 EcoBoost 150 KM lub 1.5 EcoBoost 180 KM) oraz trzech wysokoprężnych (1.5 EcoBlue 95 KM, 1.5 EcoBlue 120 KM i 2.0 TDCI 150 KM). Za przeniesienie mocy na przednie koła odpowiadać ma 6-biegowa przekładnia manualna lub największa nowość w postaci 8-stopniowego automatu (z mocniejszymi wariantami silnikowymi). W przyszłości pojawią się też ostrzejsze wersje w postaci nowego Focusa ST i Forda Focusa RS. Nie wiadomo też nic o wprowadzeniu do sprzedaży odmian hybrydowych, lecz wydaje się, że jest to tylko kwestia czasu.

Chociaż Ford Focus od wielu lat słynie z doskonałych właściwości jezdnych to w samochodach o mniejszych mocach instalowane mają być zawieszenia z belką skrętną z tyłu. Ford zapewnia, że nie wpłynie to na komfort i prowadzenie, jednak do tej pory największym atutem kompaktowego Forda było stosowanie konstrukcji wielowahaczowej.

Nowy Ford Focus przeszedł prawdziwą rewolucję w kontekście systemów bezpieczeństwa. Na szczycie możliwych systemów bezpieczeństwa znajdziemy m.in. takie pozycje jak: aktywny tempomat, system zapobiegający kolizjom przez awaryjne hamowanie (który wykorzystuje radar i kamerę w przedniej części), system informujący i automatycznie hamujący w przypadku wykrycia ruchu poprzecznego w czasie cofania czy światła FullLED z układem dostosowania snopu światła do drogi.

Nowy Ford Focus trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2018 roku, lecz zmiany zaaplikowane do samochodu sprawiają, że z powodzeniem może on na nowo rywalizować z Volkswagenem Golfem i Toyotą Auris o miano lidera segmentu aut kompaktowych.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu