11

Niepojęte, ile smartfony kradną czasu w ciągu miesiąca

Bezsprzecznie internet i smartfony dokonały w naszym życiu rewolucji, od której nie ma już odwrotu. Dla jednych rzeczywistość, w której żyjemy, to już era post-pc, a dla innych po prostu rzeczywistość, w której urządzenia mobilne odgrywają coraz większą rolę. Firma badawcza Nielsen postanowiła zbadać, ile czasu spędzamy w danym miesiącu na różnych czynnościach, w tym […]

Bezsprzecznie internet i smartfony dokonały w naszym życiu rewolucji, od której nie ma już odwrotu. Dla jednych rzeczywistość, w której żyjemy, to już era post-pc, a dla innych po prostu rzeczywistość, w której urządzenia mobilne odgrywają coraz większą rolę. Firma badawcza Nielsen postanowiła zbadać, ile czasu spędzamy w danym miesiącu na różnych czynnościach, w tym na korzystaniu ze smartfona. Wyniki są porażające.

Z uzyskanych przez Nielsen wyników badania jednoznacznie wypływa jeden wniosek. Więcej czasu poświęcamy na korzystanie ze smartfonów, niż na przeglądanie internetu przy pomocy komputera. Smartfon to współczesne okno na świat. Statystyczny Amerykanin w grudniu 2013 roku używał smartfona ponad 34 godziny! Więcej czasu na korzystanie ze smartfona poświęcają Włosi – 37 godzin. Jednak to mieszkańcy Wielkiej Brytanii tracą w ten sposób prawie 41 godzin!

Dla porównania w grudniu ubiegłego roku mieszkaniec USA poświęcił na przeglądanie zasobów internetu z użyciem komputera prawie 27 godzin, Włoch 18 godzin, a Brytyjczyk 29 godzin. Jak widać smartfony zdeklasowały tradycyjne komputery. Natomiast telewizja wciąż pozostaje medium, z którym nawet smartfony, czyli miniaturowe komputery w naszych kieszeniach, nie mogą się równać.#1281 - 'How Smartphones are Changing Consumers’ Daily Routines Around the Globe' - www_nielsen_com_us_en_newswire_2014_how-smartphones-are-changing-consumers-daily-routines-around-the-globe_html

Człowiek to istota społeczna. Możemy się zarzekać, że jesteśmy samotnikami, stronimy od innych ludzi, jednak większość użytkowników korzysta przynajmniej z jednej sieci społecznościowej. Popularność Facebooka, Instagramu, czy Twittera nie jest przypadkowa. Nielsen postanowił zbadać również, na jakie konktrenie czynności poświęcamy czas.

Bezsprzecznie prym wiodą sieci społecznościowe. W przypadku USA, badani respondenci poświęcali na sieci społecznościowe aż 28% ogółu czasu. Brytyjczycy niewiele więcej, bo aż 29%, a Japończycy niespełna jedną czwartą czasu. Bardzo dużą popularnością wśród użytkowników, poddanych badaniu, cieszą się gry mobilne. Z wyjątkiem USA, gdzie ten odsetek jest w porównaniu do UK o połowę mniejszy. Jednak to w USA korzystanie z aplikacji, służących produktywności jest znacznie powszechniejsze, niż w innych krajach.#1282 - 'How Smartphones are Changing Consumers’ Daily Routines Around the Globe' - www_nielsen_com_us_en_newswire_2014_how-smartphones-are-changing-consumers-daily-routines-around-the-globe_html

Nie zapominajmy, że smartfony posiadają takie archaiczne funkcje jak wykonywanie połączeń głosowych, wysyłanie SMS-ów, czy korzystanie z książki adresowej. W przypadku mieszkańców USA wiadomości tekstowe pochłaniały 9% ogółu czasu, dzwonienie 3%, a korzystanie z książki adresowej 2%.

W Polsce, w grudniu spędziliśmy całe półtora dnia na użytkowaniu smartfonów. Dla mnie to szok. Mam świadomość, jak często sięgam po telefon, jednak jak dużo czasu można poświęcić na to w miesiącu, otwiera trochę oczy. Otwiera oczy na to, jak zmieniają się nasze przyzwyczajenia i sposób, w jaki korzystamy również z internetu. Co roku różni prorocy internetu ogłaszają „Rok mobile”. Nie będę polemizował z tymi tezami. Jednak zmiany są widoczne gołym okiem. Ciągną za sobą konsekwencje również w biznesie, czego dowód mieliśmy przy ostatnim przejęciu WhatsApp przez Facebooka za gigantyczne wręcz pieniądze. Gdyby nie smartfony i czas jaki im poświęcamy, nie byłaby możliwa dla wielu osób droga od zera milionera czy nawet miliardera. Magia naszych czasów.
photo credit: aussiegall via photopin cc