9

Netbooki Asusa wciąż sprzedają się lepiej niż tablety

Wielu zapowiadało, że rynek małych i tanich laptopów, określanych mianem netbooków się kurczy i nie ma prawa przetrwać. Nawet wśród wczorajszych dyskusji na G+ pojawiały się opinię, że netbook nie nadaje się już nawet do przeglądania internetu, swojej podstawowej funkcji, bo są za wolne (starsze modele). Za to wielu twierdzi, że tablety to przyszłość. Być może tak właśnie […]

Wielu zapowiadało, że rynek małych i tanich laptopów, określanych mianem netbooków się kurczy i nie ma prawa przetrwać. Nawet wśród wczorajszych dyskusji na G+ pojawiały się opinię, że netbook nie nadaje się już nawet do przeglądania internetu, swojej podstawowej funkcji, bo są za wolne (starsze modele). Za to wielu twierdzi, że tablety to przyszłość. Być może tak właśnie będzie, ale na dzisiaj sytuacja ma się zgoła inaczej, przynajmniej dla producenta urządzeń obu tych kategorii – Asusa, który do końca 2011 roku dostarczy przeszło dwa i pół raza więcej netbooków niż tabletów.

Warto zauważyć, że Asus ma w swojej ofercie znacznie więcej modeli netbooków niż tabletów. Dodatkowo marka ta jest mocno kojarzona z małymi komputerami do internetu, ponieważ jako jedna z pierwszych wprowadziła togo rodzaju sprzęt do sprzedaży pod nazwą Eee w 2009 roku. Jak podaje serwis Tech Crunch, w 2010 roku netbooki Eee stanowiły 20% rynku i sprzedały się w 6 do 8 milinów egzemplarzy.

Dodatkowo trzeba podkreślić, że przez większą część roku 2011 w ofercie Asusa był tylko jeden tablet – Transformer, dostępny od maja. Oprócz tego później dołączył do niego Eee Pad Slider oraz dopiero co, nowiutki Transformer Prime z Tegrą 3 na pokładzie.

Biorąc pod uwagę, że walka nie była do końca równa, a tablety z systemem Android nie są najlepszym wyznacznikiem popularności, na rynku na którym króluje Apple, to mimo wszystko zdecydowana przewaga sprzedaży netbooków zaskakuje zwłaszcza, że te najsłabsze komputery przenośne mają niewątpliwie ograniczone możliwości. Pomimo to Asus przewiduje, że do końca roku dostarczy 4,8 miliona netbooków i 1,8 miliona tabletów.

Wygląda więc na to, że stare dobre pecety bronią się twardo, nawet w swojej mocno okrojonej formie. Jeśli ultrabooki się przyjmą, to powinny jeszcze mocniej przechylić szalę na stronę standardowych komputerów. Piszę te słowa właśnie z ultrabooka Asusa, którego testuję, będąc jednocześnie właścicielem iPada 2 od stosunkowo niedawana. Ultrabooki to naprawdę godny rywal dla tabletów, ale więcej w tym temacie pojawi się w zapowiadanej recenzji Asusa.

W przyszłym roku liczby mają się zmienić. Tech Crunch informuje, że w 2012 Asus spodziewa się sprzedać 3 miliony tabletów, które podkradną rynek zarówno netbookom, ale również konkurencji, w postaci tabletów Samsunga. Zobaczymy jak sytuacja się rozwinie. Odejście netbooków wydaje się przesądzone, pozostaną najwyżej niszą na rynku, natomiast wkroczenie ultrabooków oraz Androida 4 do świata tabletów powoduje, że sytuacja robi się coraz ciekawsza. Recenzje nowego transformera najczęściej mówią, że pod względem specyfikacji jest bardzo interesujący, ale wciąż ma pewne braki i niedoskonałości w oprogramowaniu. Wkroczenie Androida 4 powinno poprawić tą sytuację.