Do tej pory wszystkie dostępne e-usługi naszej e-administracji były dość niezgrabnie porozrzucane po rządowym portalu i ciężko było do nich szybko i wygodnie trafić, do tego niektóre ministerstwa miały niezależne od GOV.pl serwisy, a nasze konto Obywatel.gov.pl nie oferowało zbyt wiele opcji. Teraz się to zmienia.
E-administracja w Polsce po nowemu
Minister Cyfryzacji, Marek Zagórski poinformował na dzisiejszej konferencji prasowej o udostępnieniu nowej wersji serwisu GOV.pl, na której znajdziemy teraz strony internetowe 19 ministerstw, pięciu urzędów, w tym czterech urzędów wojewódzkich.
Minister cyfryzacji Marek Zagórski:
Kiedy zaczynaliśmy prace nad portalem GOV.PL wszystkie ministerstwa i urzędy prowadziły swoje strony internetowe, bez żadnej koordynacji i jednolitego standardu. Odnalezienie tam szukanej informacji lub usługi było naprawdę trudne. Dziś wygląda to zupełnie inaczej. GOV.PL powstał po to, by obywatele mieli łatwiejszy dostęp do informacji o tym, co dzieje się w poszczególnych instytucjach. Wystarczy znać jeden adres – GOV.PL – by znaleźć wszystko, czego potrzebujemy.
Mój GOV - konto online na GOV.pl dla obywateli ze skrzynką odbiorczą
Sporą nowością jest dostęp do Mój GOV, do którego zalogujemy się Profilem Zaufanym lub e-dowodem.
Po zalogowaniu wyświetli się nam lista najpopularniejszych e-usług, jak złożenie wniosku o nowy e-dowód czy zgłoszenie jego zagubienia, jak i tych dotyczących bezpośrednio nas samych, a więc sprawdzenie naszych danych w Rejestrze Dowodów Osobistych czy uzyskanie informacji o gotowości naszego nowego dowodu osobistego do odebrania. Dobrą wiadomością jest fakt, że na jednym logowaniu PZ dostaniemy się też do systemów PUE ZUS oraz Indywidualnego Konta Pacjenta.
O ile stworzenie jednego spójnego responsywnego serwisu nie było niespodzianką, ministerstwo cyfryzacji zapowiadało to od dłuższego czasu, to już udostępnienie w niej skrzynki odbiorczej zaskoczeniem jest. Docelowo skrzynka ta zastąpi tą, którą znamy z serwisu ePUAP i będzie służyła jako forma kontaktu urzędów z obywatelami i wymiany korespondencji.
Minister cyfryzacji Marek Zagórski:
Już dziś ponad 40% użytkowników łączy się z GOV.PL z telefonów. Dlatego skrzynkę zaprojektowaliśmy zgodnie z potrzebami dzisiejszego mobilnego użytkownika, który załatwia usługi w smartfonie, z dowolnego miejsca. Mój GOV to nie tylko prosty i przejrzysty interfejs. To przede wszystkim przełomowe narzędzie w rozwoju polskiej e-administracji. To milowy krok w transformacji od Polski papierowej do cyfrowej. Panel Mój GOV jest dostępny ze strony głównej serwisu GOV.PL, który staje się coraz bardziej popularny. Średnio każdego miesiąca korzysta z niego ponad 3 miliony osób (unikalnych użytkowników).
Reklama
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu