4

Miles Jacobson: Nigdy wcześniej nie wprowadziliśmy tylu nowości do Football Managera. Wywiad z szefem Sports Interactive

Komputery fanów piłki nożnej każdego roku, jesienią przeżywają prawdziwy horror. Gdy już ustanie ich intensywna eksploatacja po premierach FIFY i PES-a, na półki sklepowe wkracza chyba najbardziej uzależniająca gra, z jaką miałem do czynienia – Football Manager. Dzięki Krzysztofowi Dzięciołowi z CDP.pl miałem okazję zadać kilka pytań szefowi Sports Interactive, Milesowi Jacobsonowi dotyczących najnowszej odsłony […]

Komputery fanów piłki nożnej każdego roku, jesienią przeżywają prawdziwy horror. Gdy już ustanie ich intensywna eksploatacja po premierach FIFY i PES-a, na półki sklepowe wkracza chyba najbardziej uzależniająca gra, z jaką miałem do czynienia – Football Manager. Dzięki Krzysztofowi Dzięciołowi z CDP.pl miałem okazję zadać kilka pytań szefowi Sports Interactive, Milesowi Jacobsonowi dotyczących najnowszej odsłony oraz całej serii.

– Jak Wam się udało zrobić grę, która od strony wizualnej jest czasem wręcz porównywana z arkuszem kalkulacyjnym, a mimo to przyciąga ogromną liczbę graczy – nie tylko miłośników piłki nożnej – i odbiera im ładny kawał życia?

To wszystko dzięki niezwykle utalentowanemu zespołowi ludzi, którzy tworzą najlepszą grę o zarządzaniu w piłce nożnej, pozwalającą uciec ludziom od ich normalnego życia i zrealizować marzenia o byciu piłkarskim menadżerem.

Chciałbym zobaczyć, jaki arkusz kalkulacyjny można porównać z FM-em. Osobiście nigdy nie widziałem żadnego z takimi animacjami i efektami 3D!

– Tak się składa, że też „padłem ofiarą” Waszej gry. Nie obawiacie się, że za jakiś czas (nie mówię za rok czy dwa, ale 4-5 lat) zabawa w piłkarskiego managera w końcu się ludziom znudzi? Macie już w zanadrzu jakieś alternatywy, gdyby tak się stało?

Robimy wirtualne menadżery piłkarskie od 20 lat. Ludzie przychodzą do gry i ją opuszczają. Tak długo, jak uda nam się zapewniać im w ten sposób dobrą rozrywkę, myślę, że będzie dobrze.

Jeśli nie, to poszukam innej pracy.

– Od pewnego czasu obserwujemy silną integrację Football Managera ze Steamem. Domyślam się, że wyszło to grze na dobre, skoro nie rezygnujecie z pomysłu?

Steam zapewnia konsumentom ogrom fantastycznych narzędzi, czyniących doświadczenia płynące z gry jeszcze lepszymi. Mam tutaj na myśli organizację spotkań w grze wieloosobowej, osiągnięcia, rankingi najlepszych graczy, a także łatwe aktualizacje. Dlatego właśnie staramy się mocno zintegrować z nim nasz produkt. W ten sposób ułatwiamy życie sobie i znacznie uprzyjemniamy grę konsumentom.

– Premiera Football Managera 2013 tuż, tuż. Zmiany są faktycznie duże, ale trudno je nazwać rewolucyjnymi. Czy nie boicie się, że seria popadnie przez to w stagnację? W przypadku wydawanych w podobnym cyklu wydawniczym FIFY i PES często pojawiały się zarzuty, że różnice w stosunku do poprzedniej edycji są zdecydowanie za małe.

Jak sam napisałeś zmiany w tej edycji są duże. Nigdy wcześniej nie wprowadziliśmy tylu nowości do Fotball Managera i dlatego jest to jedna z najbardziej kompletnych części całej serii.

Oczywiście mamy też masę pomysłów na przyszłość. Wszystkie one jednak krążą wokół piłki nożnej, a ta sama w sobie nie jest rewolucyjna.

– Zauważyłem, że coraz bardziej staracie się trafić do graczy mniej zaawansowanych i gubiących się w tym gąszczu liczb oraz wykresów. W edycji 2012 były to samouczki, a tutaj prawdopodobnie będzie to tryb Football Manager Classic. Wyjadacze serii mogą poczuć się zaniedbani…

Wyjadacze serii otrzymają też setki nowych możliwości w grze. Zupełnie nowy silnik rozgrywania spotkań, rola dyrektora sportowego, nowe posady wśród personelu i masa innych nowości, które zaprezentowaliśmy w 23 klipach wideo dedykowanych trybowi symulacji w grze.

Zespół Sports Interactive jest teraz dużo większy, więc możemy poświęcić część środków, by trafić do nowych graczy, a część, by usatysfakcjonować tych, którzy są już z nami. Myślę, że to bardzo ważne, że staramy się zapewnić rozrywkę tak dużej liczbie osób, jak to tylko możliwe.

– A tak generalnie rzecz biorąc nowy Football Manager będzie trudniejszy czy łatwiejszy  od poprzedniej edycji?

Wszystko zależy od zespołu, który poprowadzisz, a także od tego, na jaki styl zarządzania nim się zdecydujesz.

– Obawiacie się konkurencji ze strony EA i ich FIFA Managera?

Rywalizacja do dobra rzecz. Jest mnóstwo innych ludzi robiących gry o zarządzaniu w świecie piłki nożnej i to wspaniały widok. Będziemy kontynuować naszą misję i robić gry najlepsze, jakie tylko potrafimy zrobić. Jeżeli pojawi się ktoś, kto zrobi to lepiej niż my, wtedy odejdziemy i zajmiemy się czymś innym.

Dziękuję serdecznie za wywiad.