Microsoft

To nie kreatywna księgowość. Microsoft radzi sobie doskonale

Jakub Szczęsny
To nie kreatywna księgowość. Microsoft radzi sobie doskonale
0

Microsoft podzielił się naprawdę dobrymi wynikami finansowymi za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2024, który zakończył się 30 września 2023 roku. Wyniki te wskazują wprost: Microsoft utrzymuje swoją pozycję lidera, ale przy okazji też znacząco poprawia swoje przeszłe sukcesy, co na pewno ucieszyło akcjonariuszy giganta.

Dawno nie było aż tak dobrze. Co prawda nie wszędzie udało się zanotować wzrosty, ale kluczowe z punktu widzenia strategii Microsoftu działy na pewno spisały się lepiej, niż dobrze. Nie przedłużajmy jednak tego wstępu - skupmy się na tym, co gigant ujawnił w swoim wpisie na blogu dotyczącym relacji inwestorskich.

Polecamy na Geekweek: Mój komputer został zhakowany. 4 rzeczy, które musisz zrobić

Microsoft w 1Q FY2024 odnotował przychody wynoszące 56,5 miliarda dolarów. To ogromny wzrost o 13% w porównaniu do 50,1 miliarda dolarów przychodów z analogicznego okresu ubiegłego roku. Co istotne, osiągnięty wynik jest tym ważniejszy dla Microsoftu, bo nie jest zależny od wahających się kursów walutowych - w podstawowej walucie dla firmy wynosi on bowiem 12%.

Dochód operacyjny firmy wzrósł natomiast o 25% - 26,9 miliarda dolarów. Dochód netto to już 22,3 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o aż 27%. Warto zwrócić uwagę, że rozwodniony zysk na akcję wzrósł o 27%, osiągając poziom 2,99 USD. Tym samym, Microsoft zanotował wyniki znacząco lepsze od oczekiwań wielu analityków finansowych.

Nikogo nie zaskakuje w raporcie Microsoftu konsekwentne stawianie na sztuczną inteligencję. Satya Nadella - cytowany we wpisie blogowym CEO Microsoftu - podkreślił, że gigant "czyni erę sztucznej inteligencji rzeczywistą na całym świecie". Wykazuje się ponadto, że szybkie wdrożenie AI do kluczowych produktów MS ma pozytywny wpływ na produktywność klientów. I zapewne w tym kierunku gigant będzie parł przez kolejne lata - podobnie, jak i cała branża.

Wyniki finansowe Microsoftu z podziałem na kluczowe segmenty

Spójrzmy, jak wyglądają przychody giganta w odniesieniu do poszczególnych segmentów jego działalności. I w takim ujęciu danych Microsoft ma się czym pochwalić:

Productivity and Business Processes: Tutaj zanotowano wzrost przychodów o 13%, osiągając 18,6 miliarda dolarów. Przychody z komercyjnych produktów Office i usług w chmurze wzrosły o 15%, a liczba subskrybentów Microsoft 365 Consumer wzrosła do 76,7 miliona.

Intelligent Cloud: Tutaj natomiast "wykręcono" przychód na poziomie 24,3 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 19%. Przychody z produktów serwerowych i usług w chmurze wzrosły o 21%, napędzane przez wzrost przychodów z Azure i innych usług w chmurze o 29%.

More Personal Computing: W tym segmencie przychody wyniosły 13,7 miliarda dolarów, osiągając mniej okazały wzrost o 3%. Przychody z systemu Windows wzrosły o 5%, przychody z produktów Windows OEM i usług w chmurze również dobrze się spisały.

Devices: tu Microsoft notuje znaczący spadek o 22% w przychodach w tym kwartale, co byłoby powodem do zmartwień, gdyby Microsoft był przede wszystkim producentem urządzeń. Ale nim nie jest - struktura przychodów jest zależna przede wszystkim od usług i oprogramowania i choć 22% na minusie to sporo, nie jest niczym alarmującym.

Microsoft został nagrodzony przez inwestorów, którzy zareagowali pozytywnie na te wyniki. Akcje firmy wzrosły o ponad 13% po ogłoszeniu raportu. Ten aspekt dobitnie potwierdza, że gigant ma się z czego cieszyć i skoro wycena akcji poszybowała w górę - oznacza to, że wyniki są naprawdę dobre. Tak mocna reakcja tłumaczona jest tym, że przedstawione wyniki są znacząco lepsze od oczekiwań analityków, o czym pisaliśmy wyżej.

Microsoft narzuca reguły gry. Jak na razie zwrot w kierunku AI działa

Wyniki finansowe Microsoftu za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2024 to potwierdzenie słuszności obranej strategii. Wdrażanie sztucznej inteligencji, inwestycje w chmurę oraz skoncentrowanie się na sektorze usług dają wymierne efekty. To nie tylko doskonałe wiadomości dla firmy, ale także dla klientów i inwestorów. Ci, którzy ze smutkiem patrzą na spadek przychodów w kontekście urządzeń - cóż. Widać od dłuższego czasu, że gigant mniejszą uwagę przywiązuje do akurat tego działu. Tak, jak kiedyś m. in. urządzenia z linii Surface fascynowały i ciekawiły - dziś stanowią głównie metodę na odcinanie kuponów od tego, co wypracowano (z mozołem) lata temu. Ale to nie szkodzi: ogólny obraz Microsoftu w branży jest wręcz znakomity. I wiele wskazuje na to, że będzie jeszcze lepiej.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu