Google

Masz komunikat o ciasteczkach na swojej stronie www? Za jego brak Google może wyciągać konsekwencje

13

Ciekawe maile Google przesyła użytkownikom korzystającym z programu AdSense. Do 30 września br. mają oni niezwłocznie dostosować swoje witryny do regulacji unijnych, a więc wyposażyć je w stosowne powiadomienie o ciasteczkach, na których zapisywanie internauci mogą wyrazić zgodę. Jeśli tego komunika...

Ciekawe maile Google przesyła użytkownikom korzystającym z programu AdSense. Do 30 września br. mają oni niezwłocznie dostosować swoje witryny do regulacji unijnych, a więc wyposażyć je w stosowne powiadomienie o ciasteczkach, na których zapisywanie internauci mogą wyrazić zgodę. Jeśli tego komunikatu nie będzie to... No właśnie, to co?

Osoby należące do programu AdSense od jakiegoś czasu otrzymują od Google'a maile dotyczące nowych zasad użytkowania usługi. Zmiany dotyczą powiadomień o ciasteczkach, które od pewnego czasu właściciele stron internetowych są zobowiązani umieszczać. Google zaczął wymagać od użytkowników programów Google AdSense, DoubleClick for Publishers i DoubleClick Ad Exchange dostosowania się do tych wymogów. Jak napisano we wiadomości:

Prosimy o jak najszybsze zapoznanie się z naszymi nowymi zasadami z zakresu uzyskiwania zgody użytkowników z UE.Wymagają one uzyskiwania zgody użytkowników z UE na gromadzenie i uzyskiwanie dostępu do plików cookie i innych informacji, jak również na gromadzenie danych oraz ich udostępnianie i wykorzystywanie za pośrednictwem usług Google.

Zmiany te należy "niezwłocznie" wprowadzić nie później niż do 30 września 2015 roku. Google uruchomił specjalną stronę, na której wydawcom udzielana jest pomoc w uzyskiwaniu od internautów zgody na pliki cookie. Można znaleźć tam rozwiązania, które pozwolą na szybką i bezproblemową implementację stosownych komunikatów. Jaki interes ma w tym kalifornijska firma? Prawdopodobnie jest to podyktowane przede wszystkim wymogami unijnymi, do których musi się zwyczajnie dostosować. Tak też jest to wyjaśnione w mailu:

Niniejsza zmiana zasad wynika z uchwalonych przez organy europejskie najlepszych praktyk i wymogów prawnych z zakresu ochrony danych. Wymagania te znajdują odzwierciedlenie w zmianach wprowadzonych niedawno w witrynach Google.

Co w przypadku, gdy użytkownicy sieci reklamowych Google'a nie dostosują się do tych wymogów przed 30 września? Tutaj nic nie zasugerowano. Możemy jedynie spekulować, że będą wyciągane pewne konsekwencje - albo ze strony koncernu, albo przez organy UE. Istnieje pewne ryzyko, że w przypadku braku uzyskania zgody, reklamy AdSense po prostu przestaną się wyświetlać. Ma to prosty związek z tym, że zapisują one na komputerach użytkowników ciasteczka (tony ciasteczek...). W przypadku stron, gdzie internauta nie udziela na to zgody, robią to bezprawnie. Wygląda to trochę tak, jakby Google dmuchał na zimne, obawiając się, ze organy unijne za chwilę wytoczą mu nowy proces w tej sprawie.

Samo prawo nakładające na wydawców obowiązek wyświetlania komunikatów o ciasteczkach jest oczywiście mało logiczne. Jest wręcz absurdalne, bo w większości przypadków taki komunikat... zapisuje dodatkowe ciasteczko w pamięci przeglądarki (w końcu musi się wyświetlić tylko raz). Na ten temat pisano już niejednokrotnie - na ogół bardzo krytycznie. Jeżeli drażnią Was te wszędobylskie komunikaty, polecam rozszerzenie I don't care about cookies, które znajdziecie zarówno w sklepach dla Chrome jak i Firefoksa.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu