Świat

Facebook i Microsoft jednoczą siły i... kładą na dnie oceanu naprawdę długi światłowód

MS
Maciej Sikorski
14

Facebook inwestujący w rozwiązania z zakresu dostarczania Internetu? Żadna nowość - piszemy o tym od kilku lat. Była już mowa o dronach, były i kontrowersje wokół projektu Internet.org. Tym razem pojawiły się doniesienia dotyczące infrastruktury za grube miliony dolarów: serwis społecznościowy zamierza wraz z Microsoftem położyć nowe światłowody na dnie Atlantyku. Amerykańskie korporacje przynajmniej częściowo uzależnią się od usług oferowanych przez inne firmy, zapewnią sobie większe bezpieczeństwo, ucieszą klientów i może nawet na tym zarobią.

Marea - o tym projekcie jest głośno od kilku dni, ale trudno się temu dziwić, mowa o naprawdę dużej inwestycji. Jak dużej? Tego niestety nie wiadomo, firmy nie podają konkretów w zakresie kosztów. Można jednak przyjąć, że wydadzą na to setki milionów dolarów. Tyle będzie kosztowało Microsoft i Facebooka osiem par światłowodów łączących Virginia Beach z Bilbao. Kabel o długości 6,6 tysiąca kilometrów ma być położony do jesieni 2017 roku, a przepustowość tego łącza wyniesie aż 160 Tbps. Trzecim partnerem w tej inwestycji jest Telefonica - jedna z jej spółek, Telxius, zostanie operatorem światłowodu, to do niej powinny się zgłaszać firmy, które zechcą skorzystać z nowego łącza.

Nie trzymaj wszystkich jajek w jednym koszyku

Firmy, które zabrały się za projekt Marea, wybrały dość nietypowy szlak - zazwyczaj światłowody łączące USA i Europę biegną z Nowego Jorku do Europy Północnej i jest to krótsza trasa od zaproponowanej. Ale przedstawiciele twórców przekonują, że warto mieć kabel położony w innym miejscu, bo to zwiększa bezpieczeństwo. Rozwiązanie sensowne, sam pisałem kilka miesięcy temu, że w mediach zrobiło się gorąco po tym, jak Rosjanie zainteresowali się światłowodami o strategicznym znaczeniu. W razie jakiegoś kryzysu ta jedna nitka ulokowana na południu nie zmieni sytuacji w radykalny sposób, lecz może się okazać dość istotna.

Microsoft i Facebook mają centra danych w stanie Virginia, co też nie jest bez znaczenia. A Hiszpania ma być hubem, z którego światłowody mogłyby powędrować w różne strony: do Europy, Afryki, na Bliski Wschód i dalej do Azji. Patrzymy zatem na inwestycję, która dla Facebooka i Microsoftu ma naprawdę duże znaczenie. To szczególnie ciekawe w przypadku korporacji z Redmond - niektórzy nadal postrzegają tę firmę w kategoriach pudełkowego oprogramowania, a tymczasem biznes staje się coraz bardziej "internetowy". Gigant w coraz większym stopniu opiera swój interes o chmurę, oferuje już mnóstwo produktów, które bazują na Sieci. Nie ma dobrego przepływu danych, nie ma usługi. Nie ma usługi, nie ma kasy...

Marea to zysk dla obu stron

Może trochę dziwić fakt, że Microsoft i Facebook podejmują się działań, które do tej pory wykonywali za nich inni. Korporacje mieszają się w interesy firm telekomunikacyjnych, co tym ostatnim pewnie nie do końca odpowiada. Ale kto bogatemu zabroni? Mniejsi gracze pewnie nie byliby w stanie podjąć się takiej inwestycji, lecz w tym przypadku mówimy o dwóch kolosach. Kolosach chcących trochę zaoszczędzić w dłuższej perspektywie i zyskać większą niezależność. Jednocześnie poprawią jakość usług - danych przybywa i trzeba na to reagować odpowiednio szybko, by uniknąć kłopotów. To powinno cieszyć odbiorców usług obu firm, czyli większość z nas - Internet się nie "zepsuje".

Warto wspomnieć, że opisywana inwestycja wpisuje się w szersze zjawisko, za podobne projekty biorą się Google czy Amazon, a zatem inni giganci technologiczni, ktorych stać. Operatorzy telekomunikacyjni nie powinni jeszcze rwać włosów z głowy, ale ewidentnie coś dzieje się w biznesie i może dojść do pewnych zmian. Trudno się temu dziwić - warto mieć możliwie jak największą kontrolę nad przepływającymi danymi, jednocześnie staje się jasne, że z każdym rokiem ruch będzie rósł, a wraz z nim mogą rosnąć budżety przeznaczane na ten cel. Góra pieniędzy, której nie należy lekceważyć.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

MicrosoftFacebook