European Broadcasting Union (EBU) opublikował raport „Trust in Media” z badania dotyczącego zaufania do mediów w Europie. Bazuje on na wynikach pochodzących z badania Eurobarometr przeprowadzanego w w 33 krajach w Europie. Według wyników raportu w Polsce wygląda to zdecydowanie odmiennie niż w innych krajach Europy, gdzie drastycznie spadło zaufanie do internetu czy portali SM, w wyniku szerzących się fake newsów. W Polsce wprawdzie da się zauważyć podobny trend, ale nie w takiej skali.
Zobaczmy najpierw, które media i w jakich krajach obdarzone są największym zaufaniem.
W większości krajów największym zaufaniem cieszy się radio, średnio w Europie jest to poziom 59%. Największy odsetek wskazujących to medium jest w Skandynawii (dla przypomnienia Norwegia wyłączyła już radio FM) i Holandii - od 76 do 84%. W Polsce natomiast 54%.
Jak to się rozkłada na wszystkie media? Trochę niepokojące, że Polska odstaje tu w deklaracjach odnośnie zaufania do informacji publikowanych przez portale social media. Niemal w całej Europie cieszą się one najmniejszym zaufaniem. Jedynie w Polsce, Serbii, Kosowie i w Bułgarii tym medium jest prasa, w Grecji telewizja.
Uśredniając europejskie wyniki łącznie największym zaufaniem cieszy się radio ze wskaźnikiem NFI* na poziomie +25%, znacznie niższym poziomem zaufania cieszy się telewizja, ale jeszcze na plusie 6% i prasa, która wychodzi na 0. Tragicznie wręcz jest z zaufaniem do internet, a zwłaszcza portali SM.
Ale nie w Polsce, wprawdzie wskaźnik *NFI jest dla portali social media na minusie, ale tylko 5 punktów procentowych i prawie na równi z prasą, która ma 6 punktów na minusie. Za to internet jako taki jest na plusie aż 14 punktów, gdzie średnia europejska jest na poziomie -17%. Na szczęściem większym zaufaniem w Polsce cieszy się również radio - +20, natomiast telewizja +1.
*Wskaźnik NTI (Net Trust Index) = różnica pomiędzy „raczej ufam” a „raczej nie ufam”
Źródło: I Love Radio/EBU, Trust in Media 2018, oparte na Eurobarometer 88, wywiady na próbie 1000 osób 15+ w każdym kraju.
Photo: Wavebreakmedia/Depositphotos.
Przy okazji tego raportu zapoznajcie się jeszcze z aktualnymi wynikami słuchalności ogólnokrajowych stacji radiowych w Polsce.
Badanie: Radio Track - KBR i Kantar MillwardBrown.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu