To chyba pierwsze takie postępowanie UOKiK, które zostało wszczęte w listopadzie zeszłego roku, w połączeniu z jednoczesnym zgłoszeniem do prokuratory. Do tego zakończyło się już prawomocną decyzją o nałożeniu kary finansowej.
Sprawa, którą opisywaliśmy Wam na początku listopada 2021 roku, dotyczyła sopockiego operatora hulajnóg Logo-Sharing, który zdecydował się na zastosowanie modelu wypożyczenia wprowadzającego w błąd klientów.
Według tego modelu po zainstalowaniu aplikacji mobilnej operatora, niezbędnej do wypożyczenia hulajnogi (oraz podpięciu karty płatniczej), konsumenci mogli z niej skorzystać po aktywacji jednego z planów o nazwach: „20 PLN/dzień day PASS”, „100 PLN/tydzień week PASS”,”300 PLN/miesiąc month PASS”.
W ten sposób wynajmujący mogli odnieść wrażenie, iż wynajmują hulajnogę na jeden przejazd, tym czasem zamawiali cykliczną subskrypcję, skutkującą automatycznym pobieraniem z ich kont w zależności od pakietu: 20 zł dziennie, 100 zł tygodniowo albo 300 zł miesięcznie - o czym dowiadywali się po jakimś czasie.
Nawet wówczas mieli utrudnioną drogę do dezaktywacji tej „usługi„ - spółka udostępniała tylko numer infolinii, na której dzwoniący mogli usłyszeć jedynie odtwarzane nagranie odpowiedzi na najcześciej pojawiające się pytania.
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:
Skargi, które otrzymaliśmy, pokazują, że na wynajem hulajnogi decydowali się często spontanicznie turyści przebywający na wakacjach, którzy nie zdawali sobie sprawy, że zamówili subskrypcję. Aplikacje, za pomocą których zamawiamy taki przejazd, powinny być proste i zrozumiałe, bez haczyków, wielostronicowych regulaminów i długiej analizy prawnej. Już na samym początku konsument powinien wiedzieć, za co i ile płaci. Aplikacja mobilna Logo-Sharing tego nie zapewniała.
UOKiK zakwestionował łącznie trzy praktyki spółki Logo-Sharing - wywołanie wrażenia zakupu jednorazowego przejazdu, brak informacji o cenie i czasie zawarcia umowy przejazdu i nieoznaczenie przycisku do złożenia zamówienia słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równorzędnym.
Urząd wraz z wszczęciem postępowania powiadomił o tych praktykach prokuraturę oraz wystąpił do sklepów AppStore, AppGallery oraz Google Play z wnioskiem o usunięcie z nich aplikacji Logo-Sharing - z pozytywnym skutkiem.
Logo-Sharing za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zostało ukarane przez prezesa UOKiK karą w wysokości 750 tys. zł (744 472 zł) oraz obowiązkiem poinformowania o tej decyzji przez spółkę w dzienniku ogólnopolskim. Co ważne - decyzja jest prawomocna.
Źródło: UOKiK.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu