Felietony

Kto wydaje najwięcej pieniędzy na lobbowanie? Na pewno nie Apple

Michał Majchrzycki
Kto wydaje najwięcej pieniędzy na lobbowanie? Na pewno nie Apple
Reklama

Lobbing to jedna z bardziej skutecznych metod na pozyskanie sobie przychylności ustawodawców. W przypadku wielkich firm informatycznych dobre znajomoś...


Lobbing to jedna z bardziej skutecznych metod na pozyskanie sobie przychylności ustawodawców. W przypadku wielkich firm informatycznych dobre znajomości z politykami mogą okazać się nieocenione. Na przykład kiedy pojawią się problemy z patentami albo niewygodnym prawem.

Reklama

Kto wydaje najwięcej dolarów na przekonywanie do siebie rządów? Odpowiedź na to pytanie może wielu zaskoczyć...

Obecnie lobbing to jedna z bardziej skutecznych metod na zapewnienie sobie poparcia władz. Oczywiście - legalna. W Stanach Zjednoczonych cieszy się ogromną popularnością, czego najlepszym dowodem są sumy wydawane przez różnorakie podmioty na promowanie swoich idei. Jak to wygląda w IT?

Informacje na temat sum wydawanych przez firmy komputerowe i informatyczne są bardzo ciekawe. Okazuje się bowiem, że nie wszyscy spośród największych graczy na rynku technologii przeznaczają kosmiczne sumy mające na celu zapewnienie im przychylności polityków. Na przykład Apple zdaniem serwisu Politico wydał około 500 tys. dolarów.

To niewielka suma w porównaniu z tym, jakie pieniądze wydają na lobbing inne spółki. Dla przykładu komitet PAC założony przez Google`a przeznaczył na te cele około 5 mln dolarów, zaś podobny podmiot należący do Microsoftu - uwaga - aż 1,8 mld dolarów. Inne duże firmy takie jak Oracle czy Amazon również wydają spore kwoty na lobbing. HP przeznaczył na przykład aż 1,6 mld dolarów, zaś Dell - 620 tys.

Zastanawiam się, na ile wydawanie tak wielkich sum się opłaca. Owszem, Google wyszedł obronną ręką z niedawnych tarapatów związanych ze śledzeniem adresów Wi-Fi internautów. Firma oczyszczona również została z zarzutów o praktyki monopolistyczne. Z drugiej strony Apple wydając znacznie mniejsze pieniądze również nie ma większych problemów z prawem.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama