Polska

Drogie połączenie z infolinią? UOKiK przemówił do rozsądku

Tomasz Szwast
Drogie połączenie z infolinią? UOKiK przemówił do rozsądku
Reklama

Potrzebujesz pilnej informacji np. o samolocie, na który właśnie czekasz, czy noclegu, którego nie możesz znaleźć? Zapewne sięgasz po telefon i dzwonisz na infolinię usługodawcy. Co w sytuacji, gdy ten życzy sobie za to dodatkową opłatę? Krótko mówiąc: robi źle. UOKiK właśnie im to uświadomił.

UOKiK cywilizuje funkcjonowanie infolinii. Nie pierwszy raz

To nie jest pierwszy raz, gdy państwowe organy regulują działania infolinii. Jeszcze do niedawna połączenie z większością z nich wiązało się z symboliczną opłatą. W większości przypadków udało się ją jednak skutecznie zlikwidować. W jaki sposób? Przedsiębiorcom, którzy stosowali dodatkowe opłaty za połączenie z infolinią, zabroniono prowadzenia działań sprzedażowych podczas płatnych połączeń. W ten sposób nagle większość instytucji uruchomiła infolinie z prefiksem 800*. Są jednak tacy przedsiębiorcy, którzy wcale nie mają zamiaru sprzedawać, gdy dzwoni do nich klient. Właśnie przyszła pora także na nich.

Reklama

UOKiK postanowił zweryfikować ponad 30 przewoźników lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platformy internetowe. Wynik? Naprawdę bardzo dobry.

Przedsiębiorcy zmienili kwestionowanie praktyki

W wyniku interwencji Prezesa UOKiK wielu przedsiębiorców udostępniło infolinie, z którymi koszt połączenia nie jest wyższy niż wynika to z taryfy operatora. Na taki krok zdecydowali się m.in. PKP Intercity, europodróże.pl, euroautokar.pl, Koleo, e-podróżnik, superpks.pl, busportal.pl i rozklady.com.pl.


Do sugestii Prezesa UOKiK zastosował się również Booking.com, umieszczając numer do kontaktu w widocznym miejscu na stronie internetowej. O tym, że połączenie z infolinią jest zgodne z cennikiem operatora poinformowały kiwi.com, Sindbad, Unibus i eSky. Z kolei platforma Opodo i TAP Portugal udostępniły klientom z polski bezpłatne infolinie.

Do oczekiwań UOKiK dostosował się nawet WizzAir

Szczególnie skomplikowana sytuacja miała miejsce w przypadku taniej linii lotniczej WizzAir. Przewoźnik ten udostępniał infolinię, gdzie za połączenie i czas oczekiwania pobierał dodatkowe opłaty. Po interwencji Prezesa UOKiK WizzAir uruchomił infolinię zgodną z cennikami operatorów, a także zwrócił klientom 150% pobranej opłaty w formie środków WIZZ.

Jeżeli przedsiębiorca udostępnia konsumentom numer telefonu do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może dowolnie ustalać kosztu tego połączenia. Prowadzimy stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii. W postępowaniu wyjaśniającym sprawdziliśmy ponad 30 przewoźników – lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platformy internetowe umożliwiające zawieranie umów przewozu. Po naszych działaniach wszyscy badani przedsiębiorcy nie pobierają już wygórowanych opłat za połączenia z infolinią.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Reklama

 

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama