14

Już niemal co drugi Polak płaci za takie usługi jak Netflix, Office 365 czy Spotify

To już druga edycja badania Blue Media - „Jak korzystamy z usług subskrypcyjnych”. Rok wcześniej 62% badanych stwierdziło, że nie korzysta w ogóle z żadnych usług subskrypcyjnych, w tym roku jest to już tylko 54%, a więc jest progres, coraz więcej Polaków kusi się na takie usługi, można już nawet powiedzieć, jak w tytule - niemal co drugi Polak.

Jakie usługi subskrypcyjne są najpopularniejsze? Największy skok i największy odsetek Polaków deklaruje korzystanie z opieki medycznej w tym modelu – 13% (w roku ubiegłym 9%), przy czym najwięcej mamy tutaj kobiet – 17%, mężczyzn – 9%.

Na drugim miejscu mamy serwisy typu Netflix, jednak tutaj nic nie zmieniło się od zeszłego roku, nadal 11% Polaków deklaruje wykupowanie dostępu do filmów i seriali w sieci. Podium zamyka dostęp do oprogramowania typu Office 365 – 9%, dalej mamy prasę internetową również 9%, a zaskoczeniem jest spadek zainteresowania dostępem do muzyki w postaci Tidala czy Spotify – z 5% w roku ubiegłym do 4% obecnie.

Co nasz przekonuje do korzystania z usług subskrypcyjnych? Przede wszystkim wygoda – 40%, łatwość korzystania – 37% oraz cena, którą wskazywało 30% badanych. Co przemawia na nie? Wymieniany jest tu oczywiście na pierwszym miejscu w ogóle brak potrzeby, ale na dalszych miejscach mamy nieznajomość tego typu usług czy niechęć do wydawania niepotrzebnie pieniędzy.

Spójrzmy jeszcze jak najczęściej płacimy za usługi subskrypcyjne, zdecydowana większość dokonuje samodzielnie przelewów, dalej mamy PayPal (jak dla mnie najwygodniejsza opcja, bez konieczności zostawiania w kilku miejscach danych karty) i domyślna często w takich serwisach płatność kartą.

Miłosz Kurzawski, ekspert Blue Media:

Płatności zmierzają w stronę bycia coraz bardziej niewidocznymi. Co naturalne, konsumenci lubią kupować, ale uiszczanie należności z pewnością nie sprawia im już takiej przyjemności. Dlatego coraz częściej realizowane są projekty mające na celu umożliwienie płatności w tle, mało odczuwalne przez klientów.


Badanie przeprowadzono metodą CAWI z wykorzystaniem internetowego panelu badawczego, na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej osób w wieku 18-65 lat. Zrealizowano łącznie 1057 wywiadów. Pełen raport z badania dostępny jest na stronie biura prasowego Blue Media.