Według danych PARP tylko 2/3 polskich przedsiębiorstw posiadało w 2018 roku swoją stronę internetową. O ile wśród dużych firm własna strona www to podstawa (91,1% firm), to sytuacja znacznie gorzej przedstawia się w przypadku firm małych (zaledwie 62,5%). Jak się okazuje, wejście do cyfrowego świata to dla wielu właścicieli małych biznesów wciąż bariera nie do przejścia.
Problemem nie są tutaj pieniądze, bo wiele podstawowych narzędzi jest dostępnych za darmo. Prostą stronę z kilkoma podstronami („O nas”, „Kontakt” czy „Oferta”) można zbudować w dosyć krótkim czasie przy pomocy bezpłatnego WordPressa, korzystając z również darmowych szablonów i wtyczek. Do codziennej pracy nad promocją strony w zupełności wystarczą darmowe narzędzia dostarczane przez Google (Google Analytics, Google Ads, Google Optimize czy Menedżer Tagów Google).
Wydaje się zatem, że największym wyzwaniem jest brak dostępu do wiedzy: informacji o istnieniu takich narzędzi czy sposobu korzystania z nich. Tymczasem wiedza leży na ulicy i wystarczy jedynie po nią sięgnąć. Albo wiedzieć, gdzie szukać.
Jak stworzyć stronę internetową bez pomocy programisty?
Dzisiaj nie jest to nic trudnego. Na rynku istnieje bardzo wiele rozwiązań, płatnych oraz bezpłatnych, dzięki którym nawet osoba nieznająca się na tworzeniu stron internetowych może w bardzo krótkim czasie przygotować własną stronę firmową lub prosty sklep internetowy.
Do najpopularniejszych obecnie na rynku należą: WordPress, Joomla oraz Drupal. Najpopularniejszym z nich jest ten pierwszy, z którego korzysta aż 30% właścicieli stron. Jest bardzo intuicyjny, a do tego dostępnych jest bardzo dużo darmowych wtyczek, które w pełni wystarczą na potrzeby prostej strony internetowej. Mniej popularna jest Joomla – na jej silniku działa około 3% stron internetowych. Niestety, wiele wtyczek wymaga choćby minimalnej wiedzy technicznej, stąd też jest rzadziej wybierana przez zwykłych użytkowników, nieznających HTML-a i JavaScriptu.
Postawiłem stronę www – co dalej?
Staraj się pozyskać nowych klientów wieloma kanałami: płatnymi (poprzez system reklamowy Google Ads lub social media – na przykład Facebook lub Twitter) albo bezpłatnymi (tak zwany ruch organiczny).
Postępuj zgodnie z ogólnymi wytycznymi Google, aby wysoko pozycjonować Twoje strony na ważne dla Ciebie frazy, tak zwane słowa kluczowe. Zadbaj o odpowiednią optymalizację strony pod kątem szybkości ładowania oraz użyteczności dla użytkownika.
Gdy już pozyskasz użytkowników, warto sprawdzić, co robią w serwisie. Z pomocą przyjdzie tutaj Google Analytics oraz inne narzędzia, takie jak choćby Hotjar. Do aktywizacji użytkowników korzystaj ze spersonalizowanego e-mail marketingu.
Poszerzaj wiedzę dzięki dostępnym w sieci poradnikom
Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań: od płatnych kursów na platformach e-learningowych (jak Udemy), poprzez oferowane przez Google szkolenia, a kończąc na poradnikach w postaci e-booka udostępnianych w zamian za rejestrację lub adres e-mail.
Z myślą o wszystkich tych, których ciekawi szeroko rozumiana tematyka marketingu w internecie, stworzyliśmy w ALEO.com e-book tłumaczący po kolei takie zagadnienia, jak:
- narzędzia pozwalające na samodzielne założenie własnej strony lub sklepu internetowego;
- Google Analytics oraz jego raporty ułatwiające analizę ruchu i działań wykonywanych przez użytkowników serwisu;
- SEO, Content Marketing i pozycjonowanie strony;
- płatne reklamy w Google Ads i na Facebooku;
- e-mail marketing.
Wszystko tłumaczone jest w bardzo prosty i przystępny sposób. Do tego poparte praktycznymi przykładami sposobu zastosowania narzędzi, wprost idealnie skrojonymi pod użytkowników, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z marketingiem internetowym.
Poradnik można czytać po kolei rozdziałami, od początku do końca, zgłębiając kolejne tajniki narzędzi marketingowych, albo wybierając interesujące w danej chwili tematy.
Poradnik dostępny jest po rejestracji w serwisie ALEO.com lub zapisie na newsletter. Zapraszamy na stronę: https://aleo.com/pl/bezplatny-poradnik-pdf-do-pobrania
Autorem wpisu jest Jarosław Paduszyński, zajmujący się na co dzień rozwojem i promocją bazy firm ALEO.com.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu