Felietony

Jak Facebook dba o zewnętrznych deweloperów? O programie Preferred Marketing Developer

Grzegorz Marczak
Jak Facebook dba o zewnętrznych deweloperów? O programie Preferred Marketing Developer
2

Autorem tego gościnnego tekstu jest Dariusz Kowalski, Software Department Director w agencji Hypermedia Isobar 18 kwietnia Facebook zaprezentował program Preferred Marketing Developer (PMD),  który połączył istniejące od 3 lat Preferred Developer Consultant (PDC) i Marketing API Program (MAP). Sł...

Autorem tego gościnnego tekstu jest Dariusz Kowalski, Software Department Director w agencji Hypermedia Isobar

18 kwietnia Facebook zaprezentował program Preferred Marketing Developer (PMD),  który połączył istniejące od 3 lat Preferred Developer Consultant (PDC) i Marketing API Program (MAP). Służyły one wspieraniu zewnętrznych developerów w tworzeniu coraz to lepszych rozwiązań reklamowych na platormę Facebook.

Cytując oficjalne materiały, nowy program służy wyróżnieniu najlepszych developerów, których narzędzia oferują wartość dodaną marketerom – są łatwiej skalowalne, efektywniejsze lub oferują lepsze możliwości oceny skuteczności działań niż standardowe funkcje Facebooka. PMD obejmuje cztery obszary: strony, reklamy, aplikacje i statystyki. Przykładem „rozwiązań godnych PMD”, a dotyczących stron będzie CMS ułatwiający zarzadzanie wieloma stronami i toczącymi się na nich dyskusjami. Firmy zakwalifikowane do PMD nie mogą spocząć na laurach – Facebook zapowiada cykliczne przeglądy uczestników programu, które mają zapewnić utrzymanie wysokich standardów.

Nasza agencja niedawno dołączyła do grona uczestników programu PMD, mogę więc opowiedzieć o korzyściach z uczestnictwa i wiążących się z nim formalnościach.

Dla kogo PMD?

W największym skrócie – dla doświadczonych wykonawców fejsbukowych narzędzi i wymagających klientów-zleceniodawców. Przedstawiciele portalu deklarują, że nowy program, dzięki wyróżnieniu najlepszych developerów, ma na celu ułatwienie klientom znajdowanie odpowiednich wykonawców, a im z kolei pozyskiwanie klientów („bring developers to the right clients”). Wyszukiwaniu developerów służy katalog firm, który można przeglądać pod kątem takich kryteriów jak kwalifikacje, czy lokalizacja geograficzna. Każdy z uczestników programu PMD otrzymuje odznakę (ang. badges) wskazującą obszary, w jakich firma została wyróżniona (strony, reklamy, aplikacje, etc.).

Facebook wspiera uczestników programu PMD w świadczeniu usług wysokiej jakości – pracownicy Hypermedia Isobar uzyskali dostęp do zamkniętych grup służących wymianie wiedzy i doświadczeń oraz mogą uczestniczyć w beta testach nowych rozwiązań oferowanych przez portal. Mamy także bezpośredni kontakt ze wsparciem technicznym Facebooka, dzięki czemu możemy pracować dla klientów efektywniej i zapewniać im szybsze rozwiązywanie ewentualnych problemów. Korzyści dla klientów to z kolei większe bezpieczeństwo wynikające ze współpracy z certyfikowaną agencją, która zobowiązana jest do utrzymania wysokich standardów swoich realizacji.

Co zrobić, aby wziąć udział w PMD?

Przede wszystkim należy mieć na koncie projekty spełniające kryteria opisane we wstępie tego tekstu. Następnie trzeba złożyć podanie obejmujące informacje o firmie i jej działalności. My załączyliśmy dodatkowo prezentację naszych realizacji (m.in. aplikacje do nauki języka francuskiego dla marki Lenor oraz poradnik savoir vivre przy stole dla MasterCard). Zgłoszenia są rozpatrywane indywidualnie, pod uwagę brane są m.in. doświadczenie i dotychczasowe projekty. Oficjalnie certyfikat Facebook® Preferred Marketing Developer w obszarze Aplikacji uzyskaliśmy po 4 miesiącach, ale był to początek działania programu i podejrzewam, że obecnie trwałoby to krócej.

Szersza perspektywa

Program Preferred Marketing Developer to kolejny element budowanego przez Facebooka ekosystemu skupionych wokół niego firm. Kilka lat temu udostępnił wszystkim zainteresowanym narzędzia pozwalające tworzyć aplikacje oraz prowadzić strony firmowe. Od tego momentu zaczął się boom na usługi na Facebooku. Był to także element dający portalowi przewagę nad konkurencją – nie musieli już sami dbać o to, aby w serwisie nieustannie pojawiały się ciekawe nowości dla użytkowników – wyręczać ich w tym zaczęły firmy zewnętrzne.

Facebook musi teraz dbać o ten ekosystem. W jego interesie jest promowanie tworzonych przez firmy zewnętrzne narzędzi zwiększających efektywność działań marketingowych. Wpisuje się to w strategię, aby jak największą część działalności (tworzenie aplikacji, sprzedaż reklam) oddawać w ręce użytkowników i zewnętrznych firm. Ekosystem związanych z Facebookiem developerów w ostatnich latach rozwija się coraz intensywniej i zarządzający największym serwisem społecznościowym na świecie wiedzą, że to od nas w znacznym stopniu zależy długofalowy sukces portalu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Facebook