google home mini
25

Byłbym zdziwiony, gdyby ten rynek się nie rozwijał. Sam jestem jego częścią

Inteligentne głośniki, smart home - ładne, dobrze grające, z wirtualnymi asystentami. Jestem niesamowitym entuzjastą tego typu rozwiązań i za każdym razem cieszę się z sukcesów tej klasy sprzętów. Tym bardziej, że przecież sam dysponuję takimi sprzętami w domu i rzecz jasna niczego nie żałuję.

No, może poza Google Home’ami, które jeszcze nie mówią po polsku, ale robią to telefony z zainstalowanym Asystentem Google. Niemniej, jako posiadacz głośnika od wyszukiwarkowego giganta odczuwam mały niedosyt związany z brakiem pełnowartościowego Asystenta w naszym kraju. Jednocześnie nie oglądam się na Apple i Amazona, które raczej nie spieszą się z tym, by wprowadzić własnych asystentów do Polski.

IDC, znana firma analityczna przyjrzała się rynkowi smart home w roku 2018 i (co nie jest żadnym zaskoczeniem) orzekła, że urósł on o aż 26,9 procenta rok do roku generując sprzedaż na poziomie 832,7 mln urządzeń. W tym zestawieniu liczą się nie tylko same głośniki, ale również inne akcesoria z kręgu „smart home”, czyli termostaty, czujniki, kamery, itp. Oznacza to, że choć dla niektórych jeszcze kosmiczna, idea inteligentnego domu coraz lepiej przyjmuje się na świecie i już niedługo ma szansę stać się szeroko przyjętym trendem.

rynek

Google i Amazon zgarniają wszystko. Apple dopiero raczkuje

Zdecydowanie Google i Amazon są najważniejszymi graczami na tym rynku – nie tylko ze względu na portfolio, ale również z uwagi na istotność oferowanych sprzętów. Głośniki Home oraz Echo to „centralki” służące do komunikacji z innymi częściami inteligentnego domu: za ich pomocą sterowanie termostatami, żarówkami, czujnikami ma znacznie więcej sensu i zyskuje na wygodzie. Poza tym to po prostu bardzo funkcjonalne akcesoria do domu – w moim przypadku Google Home służy głównie do odtwarzania muzyki z radia lub Spotify. Ale to rzecz jasna nie koniec jego zastosowań.

Analitycy twierdzą, że rok 2018 był „rokiem granicznym”, w trakcie którego rynek smart home budzi się robiąc miejsce na rozwój w latach następnych. Szacuje się, że w roku 2023 uda się wygenerować sprzedaż na poziomie 1.6 miliarda sprzedanych urządzeń, a to przekłada się na średni wzrost wynoszący 16,9% rok do roku. Czy to dużo, mało? Wystarczy tylko spojrzeć na to, ile sprzedaje się smartfonów – niewykluczone, że już wkrótce okaże się, że sprzęty smart home wyprzedzają pod tym względem tak bardzo powszechne urządzenia jak nowoczesne telefony komórkowe.

Apple wraz z HomePodem nie jest wymieniane w roli jednego z liderów rynku, ale sprzedaż tego urządzenia zdaje się przyspieszać. Ale inteligentny głośnik to nie wszystko: pojawia się coraz więcej inteligentnych akcesoriów zdatnych do dogadania się z HomeKit-em od Apple – stamtąd można już sterować całym inteligentnym domem, o ile dodatkowe sprzęty są zgodne z tym standardem. Cóż, może jeżeli nie pierwsza generacja, to druga będzie bardziej udana w wydaniu Cupertino.