Felietony

II edycja Generation mobile, czyli więcej i lepiej

Karol Kopańko
II edycja Generation mobile, czyli więcej i lepiej
12

Dziś rozpoczęła się druga już edycja konferencji zorganizowanej przez Antyweb i NoNoobs, koncentrującej się na rynku mobilnym, rozwijającym się w błyskawicznym tempie. W zeszłym roku konferencja przyciągnęła około dwustu fanów nowych technologii, teraz warszawską aulę wypełnia prawie 400 osób. Oto r...

Dziś rozpoczęła się druga już edycja konferencji zorganizowanej przez Antyweb i NoNoobs, koncentrującej się na rynku mobilnym, rozwijającym się w błyskawicznym tempie. W zeszłym roku konferencja przyciągnęła około dwustu fanów nowych technologii, teraz warszawską aulę wypełnia prawie 400 osób. Oto relacja z trzech pierwszych konferencyjnych prezentacji, czyli wyników badań dotyczących rozwoju technologii mobilnych w Polsce, Spotify i Evernote.

Wyniki dedykowanego badania Generation Mobile 2013 – „Down-head generation”

Jako pierwsi na scenę wkroczyli Dariusz Sokołowski (NoNoobs.pl) i Krzysztof Sobieszek (NK), którzy przedstawili wyniki badań NK Research dotyczące rewolucji mobilnej jaka obecnie ma miejsce w Polsce. Co z niej wynika?

  • Popularność smartfonów rośnie – to chyba nie dziwi nikogo. Typowy „smartfonowiec” jest człowiekiem lepiej wykształconym od typowego internauty i częściej zamieszkoje duże miasta.
  • Najpopularniejszą marką pozostaje Samsung, jednak widać też powrót Nokii do łaski konsumentów
  • Coraz więcej osób korzysta z mobilnej bankowości, najczęściej do sprawdzania stanu konta i robienia przelewów. Większość respondentów jest zgodna, że smartfon niedługo zastąpi nam portfel.
  • Najwięcej aplikacji przez nas ściąganych ma zastosowanie w rozrywce (aplikacje muzyczne, komunikacyjne, gry).
  • Smartfon staramy się zawsze mieć przy sobie, czujemy się nieszczęśliwi gdy nie mamy go pod ręką.
  • Na koniec ciekawostka: najczęściej używamy go w toalecie, choć wzrósł udział korzystania z niego w kościele, a także... podczas stosunku seksualnego.

Building apps for multiple platforms and scaling development

Następnie scenę dla siebie zaskarbił Patric Broman ze Spotify, który mówił o tworzeniu aplikacji na wiele platform jednocześnie. Na wstępie rozbawił on publiczność kilkoma anegdotami związanymi z powstaniem i działalnością Spotify, dowiedzieliśmy się m.in., że koncepcja firmy narodziła się przy piwie w jednym z pubów.

Już w 2006 roku twórcy serwisu mieli wizję świata, którym rządzą mobilne technologie, trzeba w tym miejscu dostrzec ich ogromne wizjonerstwo, gdyż był to czas kiedy nikt jeszcze nie słyszał o iPhonie.

Bardzo ważną składową pracy w Spotify i ich filozofii tworzenia aplikacji, jest dzielenie teamów projektowych na niewielkie, dziesięcioosobowe zespoły, w których znajdują się specjaliści obeznani z każdym z wiodących systemów.

Building a Global Startup - Challenges and Rewards

Kolejnym gościem konferencji jest Dmitry Stavisky z Evernote, który na początku pochwalił się ekspansją firmy na światowych rynkach dokonaną w bardzo krótkim czasie, licząc od momentu startu w Krzemowej Dolinie. Jak udało im się tego dokonać?

Dmitry wymienił kilka czynników: users (ogromna pula potencjalnych użytkowników, zwłaszcza na wschodzących, azjatyckich rynkach), talent (dotarcie utalentowanych zasobów ludzkich), capital (uzyskanie wsparcia od międzynarodowych inwestorów), people.

Prelegent odniósł się także do niedawnej premiery Google Keep. Określił ją jako ciekawą inicjatywę, której będą starali się ciągle przyglądać. Zauważył jednak, że jest jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek w związku z jej konkurencyjnością na rynku prorokować.

Partnerem Generalnym Generation Mobile 2013 jest firma Qualcomm.

Partnerem relacji z konferencji jest firma Allegro.

 

Fotografie: Jan Rybczyński

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu