Orange udowadnia, że kreatywne są również małe miejscowości w których powstaje coraz więcej przestrzeni podobnych do dobrze nam znanych świetlic, jedn...
Orange udowadnia, że kreatywne są również małe miejscowości w których powstaje coraz więcej przestrzeni podobnych do dobrze nam znanych świetlic, jednak szytych na miarę XXI wieku. Dzięki Fundacji Orange, która jest inicjatorem Pracowni Orange, nie tylko dzieci ale i dorośli mogą kreatywnie spędzać czas oraz uczestniczyć wspólnie w realizacji ciekawych projektów.
Mottem fundacji jest: “zmieniamy rzeczywistość na lepsze”.
Nie są to jedynie czcze przechwałki - jakie to mają w zwyczaju głosić nasi politycy, ale poparta namacalnymi dowodami działalność. W ramach akcji Orange pomógł wyremontować ponad 50 sal w małych miejscowościach. Dodatkowo miejsca te zostały wyposażone w darmowe hot spoty internetowe, stanowiska komputerowe, oraz telewizory i konsole do gier. Punkty te są otwarte dla wszystkich i są regularnie oblegane przez osoby w różnym wieku nie tylko z miejscowości w której powstały, ale również przez użytkowników dojeżdżających z sąsiednich miejscowości.
Korporacja może robić coś dobrego dla społeczności lokalnej.
Przekonałem się, że może i robi bardzo dużo. Fundacja Orange nie korzysta z opcji 1% podatku i na wszystko wykłada z własnej kieszeni. Aktywność pracowni jest koordynowana przez liderów oraz wolontariuszy. Fundacja wspiera działalność pracowni również poprzez bezpłatne szkolenia z zakresu budowania umiejętności liderskich, animacji społecznej, pracy z wolontariuszami, promocji i komunikacji z użyciem kanałów social media.
Warsztaty i szkolenia.
Pracownie Orange przygotowały ponad 800 godzin szkoleń i warsztatów przeznaczonych dla animatorów pracowni. Szkolenia są prowadzone przez specjalistów przy współpracy z partnerami, takim jak: Fundacja Dobra Sieć, Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Laboratorium EE oraz Towarzystwo Inicjatyw Twórczych “ę”.
Dostarczają oni uczestnikom konkretnych informacji, narzędzi, umiejętności i metod, aby działania w pracowniach były angażujące i odpowiadały na potrzeby społeczności. Liderzy uczą się również jak angażować partnerów do długofalowej współpracy, tak aby w pracowniach zawsze tętniło życie.
Szkolenia i warsztaty są prowadzone przez partnerów Fundacji Orange w trzech zakresach:
Jak to wygląda w liczbach?
Do tej pory powstało 50 pracowni w małych miejscowościach do 20 tys. mieszkańców. Pracownie znajdują się w różnych miejscach: 3% w miejskich ośrodkach pomocy społecznej, 6% w siedzibach lokalnych stowarzyszeń, 6% w parafiach, 6% w szkołach, 24% w bibliotekach, oraz aż 55% w ośrodkach, centrach i domach kultury. Liczba osób jaka korzysta obecnie z pracowni Orange to 250 tys. Liczba osób regularnie zaangażowana w działalność pracowni to 3750. W tygodniu pracownie są otwarte przez 1250 godzin.
Co takiego wykorzystują pracownie aby zachęcić uczestników do kreatywnej zabawy?
Orange specjalnie na potrzeby pracowni stworzyło platformę, która używa systemu grywalizacji w motywowaniu bywalców pracowni do tworzenia i dzielenia się kreatywnymi pomysłami.
Dzięki grywalizacji możliwe jest przełożenie wirtualnych aktywności na działania w świecie rzeczywistym i stanowi ona jeden z głównych modułów portalu pracowni. Celem grywalizacji jest zmotywowanie użytkowników pracowni do wspólnego działania na rzecz swojej społeczności i pokazanie, że oprócz wymiernych korzyści, taka aktywność przynosi również wiele innych korzyści. Udział w takiej grze, przeniesionej do prawdziwego życia, może uruchomić niesamowitą ilość wrażeń oraz emocji w różnych grupach wiekowych.
Platforma internetowa Pracowni Orange powstała po to aby ułatwić wielowymiarową wymianę doświadczeń i informacji, tworzenie wspólnych projektów pomiędzy poszczególnymi pracowniami, a także rozwój wielu kompetencji. Platforma jest również świetnym narzędziem komunikacyjnym pomiędzy pracownia a skupioną wokół niej społecznością.
Moduł grywalizacji przenika cały serwis na wszystkich poziomach.
Główną funkcja modułu jest zmotywowanie użytkowników pracowni do wspólnego działania i pokazanie, że oprócz wymiernych korzyści - rozwoju umiejętności swoich, jak również innych uczestników aktywności - zabawa przynosi również wiele radości. Użytkownicy zdobywają odznaki i medale zarówno dla siebie jak i dla swojej pracowni dzięki aktywności na portalu - przez wykorzystywanie jego funkcjonalności - jak również w czasie podejmowania trudnych i ciekawych wyzwań, które sa regularnie dodawane do systemu przez administratorów.
Najważniejszym założeniem wprowadzenia grywalizacji na platformie Orange było zapewnienie graczom poczucia rywalizacji i danie im realnej możliwości zwycięstwa. Gracze mogą na bieżąco śledzić wyniki dzięki zaimplementowanym rankingom, strumieniowi aktywności w grze, wyzwaniom i możliwościom zdobywania medali oraz nagród.
Jakie są dowody na to, że pracownia zrobiła dobry krok w kierunku zaimplementowania grywalizacji? - znowu będą liczby;)
83058 - tyle punktów zdobyli łącznie użytkownicy portalu od momentu wprowadzenia grywalizacji na platformie pracowni - średnia ilość punktów za aktywność oscyluje w granicach 26 punktów. 862 - tyle medali zdobyły łącznie wszystkie pracownie 151% - taki statystyczny skok odwiedzin zanotowały pracownie w porównaniu z okresem tuż przed uruchomieniem modułu grywalizacji. Średnio pracownie publikują 9 aktualności dziennie. 262% - taki wzrost użytkowników odnotowany został od momentu uruchomienia programu grywalizacji. Obecnie na portalu zarejestrowanych jest 251 użytkowników, czyli średnio 5 użytkowników na pracownie. Przed wprowadzeniem programu grywalizacji średnia liczba użytkowników w pracowniach wynosiła jedynie nieco ponad 1. 2014 - ilość komentarzy, które pojawiły się od momentu włączenia możliwości komentowania na portalu. Jednym z głównych celów platformy było zapewnienie możliwości komunikacji i wymiany doświadczeń między pracownikami. Komentarze służą jako narzędzie nie tylko do wymiany informacji, ale również do otrzymywania feedbacki oraz dodawania otuchy. 84 - tyle relacji pojawiło się na platformie jako udokumentowanie realizacji 17 wyzwań postawionych użytkownikom portalu do tej pory.
Pracownie Orange postawiły na wdrożenie grywalizacji i dobrze to rozegrały.
Jak widać z powyższych przykładów i liczb pracownie dzięki wprowadzeniu modelu grywalizacji angażują mieszkańców niewielkich miejscowości do tworzenia przestrzeni wspólnych działań, które ożywiają ich okolicę. Fundacja Orange dba o to by użytkownikom pracowni nie zabrakło motywacji oraz pomysłów aby “zmieniać swoje otoczenie na lepsze”. Łaczy ona kompetencje organizacji pozarządowych oraz możliwości jakie dają nowoczesne technologie z potencjałem drzemiącym w niewielkich społecznościach.
Grywalizacja jest świetnym narzędziem angażującym nie tylko małe społeczności, ale coraz częściej jest ona wykorzystywana w biznesie oraz firmach i korporacjach do angażowania pracowników, którzy w “pocie czoła wykonują swoją pracę” z większą przyjemnością - gdyż ludzie automatycznie angażują się w procesy, w których mogą rywalizować ze sobą widząc namacalne rezultaty swojego wysiłku, którymi nie koniecznie muszą być pieniądze, podwyżki czy awanse. Grywalizacja jest mechanizmem, który wprowadza zdrową rywalizację, a dobrze zaprojektowany system grywalizacji może przynieść znacznie większe zaangażowanie w markę zarówno pracowników jak i klientów, bez konieczności wydawania kroci na marketing.
Myślę, że to co się udało osiągnąć Pracowniom Orange to namacalny dowód tego, jak wartościowe jest wprowadzenie systemów grywalizacji do różnych dziedzin naszego życia, a pole do popisu w tej dziedzinie może ograniczyć jedynie nasza wyobraźnia.
Czy znacie jakieś inne firmy lub fundacje, które w ciekawy sposób wykorzystują w swoich działaniach grywalizację? Czy w waszej firmie dałoby się wdrożyć mechanizm grywalizacji, tak aby pracowało się w niej lepiej i efektywniej?
Czekam na wasze komentarze.
Foto: Orange
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu