24

Groupon również w Polsce poprzez zakup Citydeal!

Serwis oferujący zakupy grupowe Groupon właśnie kupił swojego europejskiego klona czyli niemiecki Citydeal, która jest obecna również w Polsce. Kwota transakcji nie jest znana ale podobno Groupon przejął Citydeal i jego 600 pracowników (!) w 100%. Dla inwestorów firmy Citydeal to chyba świetna wiadomość, zainwestowali w niego ok 4 milionów euro i w nieco ponad […]

Serwis oferujący zakupy grupowe Groupon właśnie kupił swojego europejskiego klona czyli niemiecki Citydeal, która jest obecna również w Polsce. Kwota transakcji nie jest znana ale podobno Groupon przejął Citydeal i jego 600 pracowników (!) w 100%. Dla inwestorów firmy Citydeal to chyba świetna wiadomość, zainwestowali w niego ok 4 milionów euro i w nieco ponad pół roku „wyszli” z inwestycji z jak zakładam całkiem przyzwoitym zyskiem.

Jeśli nie zetknęliście się jeszcze z serwisami oferującymi zakupu grupowe to krótko wyjaśnię na czym polega ich zasada działania. Firmy sprzedają swoje usługi i produkty z bardzo dużymi zniżkami pod warunkiem, że serwis zbierze odpowiednią liczbę chętny. Wygląda to tak, że na stronie serwisu publikowane jest ogłoszenie o 40% zniżce na na przykład posiłek w restauracji – upust będzie jednak aktywny dopiero kiedy zbierze się przykładowo 100 chętnych. Teoretycznie biznes idealny bo obie strony mają zagwarantowane korzyści a serwis z zakupami grupowymi prowizję od transakcji.

Groupon to amerykański „rekin” jeśli chodzi o tę kategorię biznesu. Firma jest w tej chwili wyceniana na ponad 1,3 miliarda dolarów. Do dnia dzisiejszego zebrała od inwestorów 173 miliony dolarów i deklaruje, że ma ponad 5 milion subskrybentów otrzymujących mailowe powiadomienia o nowych ofertach. Firma zatrudnia w tej chwili 300 osób a poprzez zakup Citydeal powiększy swój zakres działania do 18 krajów i 180 miast.



W tym kontekście nasze klony Grouponna mogą zacząć się martwić. Wprawdzie Citydeal był już obecny w Polsce i według mnie całkiem nieźle się rozwijał, to jednak wsparcie większego brata z większymi pieniędzmi na promocje może zdecydować o tym kto będzie liderem zakupów grupowych w naszym kraju. Nie oznacza to oczywiście, że nie opłaca się być drugi – po prostu ograniczona zostanie liczba kolejnych klonów.

Według liczby ofert które znalazły zainteresowanych najlepiej chyba radzi sobie z naszych klonów gruper.pl choć daleko mu jeszcze do osiągnięcia pełnej efektywności nie wspominając o działaniach na szerszą skalę niż dosłownie kilka polskich miast. Jest to dość młody produkt bo uruchomiony zaledwie kilka tygodni temu ale niestety nie będzie on miał czasu na spokojne dorastanie ponieważ konkurencja w postaci Groupona mu na to nie pozwoli.