33

Groupon idzie po dużą kasę – 950 milionów dolarów. Tylko po co?

Jeszcze niedawno było głośno o możliwym przejęciu Groupona przez Google – skończyło się jednak jak mówią plotki na odrzuceniu oferty Google. Teraz wiadomo trochę więcej o podstawach tej decyzji – a przypomnę, że mówiono o miliardach dolarów. Otóż Groupon planuje uruchomić nową rundę inwestycyjną w której chce pozyskać aż 950 milionów dolarów. Przypomnę, że do […]

Jeszcze niedawno było głośno o możliwym przejęciu Groupona przez Google – skończyło się jednak jak mówią plotki na odrzuceniu oferty Google. Teraz wiadomo trochę więcej o podstawach tej decyzji – a przypomnę, że mówiono o miliardach dolarów. Otóż Groupon planuje uruchomić nową rundę inwestycyjną w której chce pozyskać aż 950 milionów dolarów. Przypomnę, że do tej pory firma zebrała od inwestorów ok 170 milionów dolarów na swoją działalność. Ci którzy zainwestowali są zapewne bardzo zadowoleni bo biznes już po kilkunastu miesiącach był dochodowy a jego wycena na dzień dzisiejszy sięga miliardów dolarów.

Zaraz po ukazaniu się informacji o przygotowaniu do kolejnej rundy finansowania wszyscy zaczęli się zastanawiać po co Grouponowi tak duże pieniądze i kolejni inwestorzy skoro firma świetnie radzi sobie jeśli chodzi o przychody i zyski. Mogłaby właściwie powoli zacząć spłacać obecnych inwestorów.

Dlaczego więc groupon potrzebuje 950 milionów dolarów?

Jeśli raz wzięło się pieniądze od inwestorów to bierze się je nadal. Z efektu domina trzeba korzystać i nikt w przypadku Groupona czy żadnej innej dużej firmy nie odmawia dalszego finansowania. Jeśli więc jest szansa na miliard to bierze się miliard. Daje to firmie olbrzymią elastyczność jeśli chodzi o działania operacyjne. Można dalej inwestować w rozwój organizacji, nie myśląc jednocześnie o wejściu na giełdę i innych sposobach na finansowanie działalności.

Kolejny powód to spłacenie obecnych inwestorów lub też po prostu zwiększenie wartości ich udziałów – tego oczekują i to mogą dzięki takiej transakcji dostać.

Najważniejszy jednak powodów do ekspansja Groupona. Nie jest to firma technologiczna, bazuje raczej na dużych i prężnych oddziałach sprzedaż, które pochłaniają dość dużo pieniędzy. Wiemy już, że Groupon nie planuje IPO czyli wejścia na giełdę w zamian za to stawia na międzynarodowy rozwój.

Przeprowadzenie szybkiej ekspansji można zrobić na dwa sposoby – albo budowaniem biur i oddziałów w innych państwach (trudniejsze ale pewnie bardziej efektywne) albo też wykupywanie co większych klonów Groupona i na ich bazie budowania dalszych struktur sprzedażowych. Firma robi obie rzeczy jednocześnie i właśnie na to potrzebuje znacznych środków finansowych.