Kto by pomyślał, że kiedyś napiszę o tym, że Apple coś się nie udało? I jednocześnie, że Google szturmem podbiło rynek, który nie został przez niego bezpośrednio "rozpieczętowany"? Ale tak właśnie się stało: w kontekście inteligentnych głośników to właśnie Mountain View wysuwa się na pozycję lidera bijąc wynik firmy Amazon. Co więcej, Apple w tej materii zalicza kompletną klapę.
Rynek inteligentnych głośników w dalszym ciągu jest niewielki w porównaniu do najbardziej lukratywnych sprzętowych odnów kręgu nowych technologii. Zapoczątkowany przez Amazon w 2015 roku przez długi czas należał głównie do jego twórcy: przedsiębiorstwo znane głównie z ogromnej platformy e-commerce bardzo długo utrzymywało się na pozycji lidera i całkiem niespodziewanie w 1 kwartale tego roku jego wynik pobił Google. Biorąc pod uwagę, że inteligentne głośniki to obecnie najszybciej rosnący rynek produktów technologicznych na świecie, w Mountain View pewnie strzelają kolejne korki od szampanów.
W okresie od stycznia do marca tego roku sprzedano 9 milionów inteligentnych głośników - to wzrost aż o 210 procent w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Analitycy z Canalys, twórcy zestawienia twierdzą, że to jeszcze nie koniec tak potężnych zrywów - głównie z powodu Google, które będzie rozszerzać zasięg Asystenta na inne kraje. Wśród nich znajdzie się również Polska i wiele wskazuje na to, że ten jednak przemówi po polsku (nie bierzcie tego jednak jako oficjalną informację).
Amazon sprzedał mniej głośników niż Google. Jeszcze pół roku temu wydawało się nam to nie do pomyślenia
Sam nie sądziłem, że Google uda się kiedykolwiek, nawet w ujęciu jednego kwartału pobić Amazon. A tymczasem, ta druga firma sprzedała jedynie 2,5 miliona urządzeń Echo. Konkurent ze swoją linią Home osiągnął zawrotne 3,2 miliona dostarczonych klientom głośników. I co najbardziej ciekawe - Amazon urósł pod względem sprzedaży jedynie o 8 procent, podczas gdy Google... aż o 483 procent. Na kolejnych miejscach znalazły się głośniki od Alibaba (Tmall) oraz Xiaomi (Xiao AI). Apple załapało się dopiero do grupy "inne", która odpowiada za około 1,56 miliona inteligentnych głośników. Trzeba jednak wytłumaczyć nieco Apple: HomePod pojawił się dopiero w lutym i trudno oczekiwać tutaj cudów. Choć jak wskazują inne sygnały z tego rynku, sprzedaż i tak nie jest oszałamiająca.
Przede wszystkim, biorąc pod uwagę wzrosty całego rynku, osiągnięcie Google należy zaliczyć jako ogromny sukces. W newralgicznym momencie istnienia rynku Mountain View udało się zwiększyć sprzedaż o niemal 500 procent w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim: to naprawdę niesamowite liczby. Ja nie jestem jednak z tego powodu jakkolwiek zdziwiony: Asystent Google to niezwykle potężne narzędzie, dodatkowo świetnie rozbudowane pod kątem narzędzi dla programistów. Co więcej, sztuczna inteligencja Google doskonale radzi sobie z rozpoznawaniem mowy: jako posiadacz dwóch urządzeń Home (w tym jednego Mini) nie mam na co narzekać.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu