Yanosik podzielił się dzisiaj wynikami ciekawej analizy, odnoszącej się do systemu radarów rozlokowanych na polskich drogach.
Na początek zerknijmy na liczbę fotoradarów w poszczególnych województwach. Najwięcej jest ich rzecz jasna w województwie mazowieckim i wielkopolskim, najmniej z kolei w opolskim, świętokrzyskim i kujawsko-pomorskim.
Województwo | 2018 rok | 2019 rok | 2020 rok | 2021 rok |
mazowieckie | 70 | 74 | 72 | 74 |
wielkopolskie | 47 | 46 | 45 | 45 |
śląskie | 34 | 32 | 33 | 35 |
łódzkie | 31 | 28 | 30 | 31 |
lubelskie | 27 | 29 | 30 | 31 |
pomorskie | 26 | 27 | 27 | 28 |
małopolskie | 24 | 27 | 27 | 29 |
dolnośląskie | 22 | 22 | 22 | 22 |
podlaskie | 23 | 23 | 24 | 24 |
lubuskie | 22 | 22 | 22 | 23 |
podkarackie | 18 | 19 | 19 | 21 |
zachodniopomorksie | 21 | 21 | 20 | 23 |
warmińsko-mazurskie | 21 | 19 | 19 | 19 |
kujawsko-pomorskie | 19 | 16 | 16 | 15 |
świętokrzyskie | 14 | 15 | 15 | 15 |
opolskie | 11 | 10 | 10 | 10 |
Razem | 430 | 430 | 431 | 445 |
Przy czym od 2018 roku do 2020 roku ich ogólna liczba nie zmieniała się, a w ostatnim roku dostawiono 14 nowych. Przez te ostatnie lata widać, iż przy stałej liczbie fotoradarów następowała nieznaczna ich rotacja pomiędzy województwami.
Julia Langa, Yanosik:
Na podstawie wewnętrznych danych z systemu Yanosik prześledziliśmy liczbę fotoradarów, które znajdowały się na polskich drogach w latach od 2018 roku do 2021 i przygotowaliśmy zestawienie porównujące ich rozmieszczenie z podziałem na województwa. Oczywiście musimy mieć świadomość, że liczby te maleją lub rosną, w zależności od działań podejmowanych przez GITD. W niektórych województwach liczba fotoradarów mogła zmaleć na przestrzeni lat, a w innych z kolei wzrosnąć.
Czytaj dalej poniżej
Jednak najciekawsze z tej analizy Yanosika jest to, jak kierowcy zachowują się przed tymi fotoradarami. Pokrywa się to z moimi obserwacjami, często jeżdzę na odcinku Leszno - Głogów, gdzie jest chyba najgęstsza siatka fotoradarów, praktycznie w każdej wiosce po drodze.
Przed każdym z nich można zaobserwować tam sznurek samochodów, które nienaturalnie mocno zwalniają, tak jakby kierowcy nie patrzyli wcześniej na znaki informujące o obowiązującej prędkości.
Okazuje się, że jest to standard, bo z danych Yanosika wynika, iż aż 80% kierowców przed fotoradarami zwalnia poniżej obowiązujących na danym odcinku ograniczeń.
Magda Zglińska, Yanosik:
System Yanosik skupia średnio 2 mln aktywnych kierowców w miesiącu, co daje nam wiarygodną próbę badania. W analizie zachowań kierowców przed i za stacjonarnym punktem kontroli prędkości uwzględniliśmy wszystkie fotoradary w Polsce. Jako miernik zachowań kierowców przyjęliśmy zmianę średniej prędkości w okolicach fotoradarów. W ten sposób sprawdziliśmy czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to o ile km/h. Taka analiza pokazała nam ciekawą tendencję: zdecydowana większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia.
Jak bardzo zwalniają? Jeszcze w odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem jadą szybciej o około 2 km/h niż obowiązujący limit, by 500 m przed miernikiem ograniczyć prędkość poniżej tego limitu, nawet do 30 km/h.
Na koniec nienajlepsza wiadomość, fotoradarów ma przybyć w najbliższym czasie w liczbie 26. Najwięcej w województwie małopolskim - 4, świętokrzyskim i mazowieckim - 3, w łódzkim, dolnośląskim, lubelskim, wielkopolskim, pomorskim i opolskim - 2, a w kujawsko-pomorskim, lubuskim, zachodniopomorskim i podlaskim - 1.
Źródło: Yanosik.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu