7

Facebook zrewolucjonizuje Internet mobilny. Ciekawa inicjatywa i najwyższa pora

Facebook coraz intensywniej dostrzega potencjał rynku mobilnego internetu. Nie ma się więc co dziwić, że powoli zwiększa swoją obecność małych ekranach. Jednocześnie jednak, Facebook dostrzega spore problemy w kwestiach rozwijania mobilnej sieci, dlatego planuje poczynić pewne kroki, by stworzyć kilka nowych standardów – teoretycznie, wszystko dla dobra developerów, a praktycznie – dla dobra swojego :). […]

Facebook coraz intensywniej dostrzega potencjał rynku mobilnego internetu. Nie ma się więc co dziwić, że powoli zwiększa swoją obecność małych ekranach. Jednocześnie jednak, Facebook dostrzega spore problemy w kwestiach rozwijania mobilnej sieci, dlatego planuje poczynić pewne kroki, by stworzyć kilka nowych standardów – teoretycznie, wszystko dla dobra developerów, a praktycznie – dla dobra swojego :).

Na blogu dla developerów, Facebook wyróżnił trzy główne problemy związane z tworzeniem aplikacji dla urządzeń mobilnych. Po pierwsze, samo “odkrywanie” aplikacji jest problemem. Aczkolwiek ta kwestia tyczy się jedynie Facebooka – o ile jesteśmy zaznajomieni z Android Marketem czy iTunes, o tyle aplikacje mobilne dla Facebooka, serwowane przez samego Facebooka, znaleźć ciężko.

I dlatego B od dłuższego czasu poprzez zastosowanie Open Graph i podpięcie go pod nasz strumień w profilu, FB promuje różne aplikacje używane przez naszych znajomych na różnych urządzeniach mobilnych, choć głównie stawia na “jabłka”. Zapowiada, że wkrótce również zacznie wspierać aplikacje dla Androida. Nie wiem tylko, czy jest się czym chwalić – ze smartphone’ów za bardzo nie korzystam, ale jedyne zastosowanie Open Graph w moim strumieniu sprowadza się do tego, że wiem, w jakie dziwne gierki grywają moi znajomi, przy okazji dowiadując się, jakimi zwierzętami są (no, ostatnio praktycznie wszyscy moi znajomi to wyklikali).

Kolejne dwa problemy dotyczą już ogółu sieci mobilnej, nie tylko samego Facebooka – chodzi o kwestie mobilnych przeglądarek i płatności. Kwestia pierwsza jest dobrze znana i stara jak sam Internet – bez konkretnego standardu, przeglądarki mają tendencję do wyświetlania stron i aplikacji po swojemu :). Facebook tymczasem łączy siły z innymi działaczami na rynku mobilnym w nowej inicjatywie – W3C Mobile Web Platform Core Community Group. Uff… W każdym razie, celem jest stworzenie konkretnych standardów dla przeglądarek mobilnych, dzięki którym developerzy będą mieli ułatwione tworzenie nowych aplikacji, które będą działać pod jak największą ilością przeglądarek. Do Facebooka dołącza w tej inicjatywie między innymi Samsung, HTC, Nokia, AT&T, Verizon, Mozilla, Opera, Microsoft i wiele innych.

Jednocześnie, Facebook wypuścił benchmark dla mobilnych przeglądarek – Ringmark. Wystarczy wejść przed daną przeglądarkę na stronę i zobaczymy, jakie funkcje nasza przeglądarka obsługuje i czy funkcje te wystarczą do działania naszej aplikacji.

W końcu, trzecim problemem jest kwestia płatności poprzez aplikacje mobilne. Facebook chce, by płatności takie można było obsłużyć bezpośrednio przez nasze konto u operatora – zamiast wyklikiwać dane do PayPala czy karty kredytowej, pieniądze zostały by ściągnięte jak za normalnego sms’a :). Wszystko po to, by… cóż, łatwiej było płacić. Faktem jest, że im więcej się trzeba naklikać, tym większe prawdopodobieństwo, że dany użytkownik z zakupu zrezygnuje.

I tak oto Facebook chce standaryzować Internet mobilny. Oczywiście nie ma w tym nic szczytnego, a jedynie chęć zwiększenia swoich zysków – wiadomo, jeśli łatwiej będzie tworzyć dla sieci mobilnej, to więcej aplikacji będzie na Facebooka, a to przełoży się na zainteresowanie użytkowników, a użytkownicy to chodzące dolary. Z drugiej strony, działania mające na celu tworzenie standardów tak czy siak wyjdą na dobre wszystkim. Ale jak zwraca uwagę The Verge, zerkając na tempo implementacji Open Graph czy innych Facebookowych nowości, lepiej nie liczmy na to, że FB będzie ze swoimi standardami pędził do przodu…