Nasz krajowy regulator UOKiK, poinformował dziś o nałożeniu gigantycznej kary finansowej na biuro podróży Exim, w wysokości aż 20 mln zł.

To tylko pokazuje skalę stwierdzonych przez UOKiK naruszeń, w usługach świadczonych przez biuro podróży Exim Tours. Urząd całość skwitował w jednym zdaniu: Inny hotel, brak basenu i klimatyzacji w pokoju – takie zmiany mogą zepsuć wymarzony urlop.
Takie sytuacje podróżujących z niektórymi biurami podróży rodaków, dość często opisywane są w mediach. Wykupujemy wycieczkę, według określonych parametrów, a po przybyciu na miejsce okazuje się, że zmieniono nam zakwaterowanie, obiecany basen przed hotelem jest w remoncie, a w pokoju brakuje klimatyzacji.
Oczywiście bywają losowe przypadki i konieczność zmian warunków pobytu, ale te nie mogą odbywać się jednostronnie, biuro podróży musi uzyskać na nie zgodę podróżujących, jeśli podpisana umowa nie przewiduje takiej możliwości.
Takich naruszeń dopatrzył się UOKiK, a dodatkowo biuro podróży Exim nie informowało konsumentów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w takich przypadkach oraz wprowadzało w błąd, co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:
Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w przypadku zmiany istotnych postanowień. Działania Exim ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do spółki.
Na tę chwilę, decyzja o nałożeniu kary nie jest prawomocna, Exim (wcześniej zaniechał stosowania zakwestionowanych praktyk) odwołał się już od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednak w przypadku odrzucenia odwołania i uprawomocnienia się wyroku, spółka będzie musiała poinformować konsumentów o treści tej decyzji i zwrócić niesłusznie pobrane opłaty za odstąpienie od umowy. Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z zastępczych wydarzeń, będą również mogli żądać zwrotu pieniędzy.
Źródło: UOKiK
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu