Felietony

Ewolucja innowacji w płatnościach

Redakcja Antyweb
Ewolucja innowacji w płatnościach

Bez wątpienia Polska, to kraj w którym chyba najszybciej i na największą skalę udało się wdrożyć bezgotówkowy obrót płatnościami. Udało nam się przy t...

Bez wątpienia Polska, to kraj w którym chyba najszybciej i na największą skalę udało się wdrożyć bezgotówkowy obrót płatnościami. Udało nam się przy tym praktycznie przeskoczyć jedną z form płatności jaką były czeki, które o dziwo nadal są popularne w USA.

Co więcej, udało się nam pójść dalej i równie szybko zagościły w naszych portfelach karty zbliżeniowe. Obecnie (według NBP) już 70% wszystkich kart płatniczych stanowią karty zbliżeniowe, których w obiegu jest blisko 25 mln.

Powstaje pytanie, co dalej? Naturalną odpowiedzią jest tutaj kolejny nośnik płatności, który stał się równie powszechny w naszych kieszeniach, co portfel, czyli urządzenia mobilne.

Dzięki rozwojowi płatności NFC, urządzenia te z powodzeniem przejmują również funkcję portfela. Rozwiązanie SIM-centric, wykorzystujące karty SIM w telefonie do przechowywania danych kart płatniczych zostały udostępnione już milionom klientów w Polsce, dzięki współpracy MasterCard z siedmioma dużymi bankami i dwoma czołowymi operatorami telekomunikacyjnymi.

To uzależnienie od konkretnego operatora komórkowego wymusiło kolejny milowy krok w tego typu płatnościach, jakim jest technologia HCE (Host Card Emulation), dzięki której możemy dokonywać zbliżeniowych płatności mobilnych podobnie jak kartami zbliżeniowymi, z tą różnicą, że nie trzeba się przy tym wiązać z konkretnym operatorem komórkowym. Dane karty przechowywane są na serwerach naszego banku z pominięciem karty SIM naszego operatora. Na to rozwiązanie zdecydował się w grudniu ubiegłego roku we współpracy z MasterCard Bank Pekao S.A. w ramach aplikacji PeoPay.


Nie można zapominać w tym wszystkim o rynku e-commerce. Jego szacunkowa wartość w ubiegłym roku przekroczyła 30 mld zł, a na popularności zyskują też usługi m-commerce. Według danych NBP, tylko w III kwartale 2014 r., kartami płatniczymi w Internecie zrealizowano 2,6 mln transakcji na łączną kwotę blisko 580 mln złotych.

Z myślą o tym sektorze, do wspierania zarówno sprzedających, jak i kupujących w e-commerce oraz m-commerce, MasterCard zaprojektował rozwiązanie MasterPass, czyli globalną platformę płatności mobilnych i online dostępną obecnie w 60 tys. sklepów internetowych w 16 krajach. Umożliwia ona wygodne i bezpieczne dokonywanie płatności na dowolnym urządzeniu, a dzięki uniwersalnemu, globalnemu charakterowi rozwiązania, polscy sprzedawcy mogą bez większych przeszkód rozwijać swój biznes na rynkach zagranicznych.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu