2

Polacy dogonili Europę w e-zakupach. 57% e-konsumentów w Polsce, to już średnia europejska

Izba Gospodarki Elektronicznej we współpracy z VISA i Przelewy24 przygotowała i udostępniła drugą edycję swojego badania Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019, którego wyniki dość dobrze obrazują rynek e-commerce w Polsce, pod kątem preferencji zakupowych polskiego e-konsumenta.

Polski rynek e-commerce jest w fazie ciągłego i dynamicznego wzrostu, Polacy coraz chętniej kupują w sieci kosztem zakupów w sklepach stacjonarnych, dlatego bardzo ważne jest zapewnienie przez sklepy wielu kanałów zakupowych swoim klientom.

Patrycja Sass-Staniszewska , prezes Izby Gospodarki Elektronicznej:

Z tegorocznego badania i raportu wynika, że w sieci kupuje 57% internautów. To wzrost względem poprzedniego roku o 5 punktów. Tym samym osiągnęliśmy średnią europejską. W całej Europie aktualnie jest 57% e-konsumentów. Badanie też potwierdza kolejny europejski trend, że Polacy są konsumentami wielokanałowymi.

Zacznijmy od urządzeń, z których Polacy aktywnie korzystają. Okazuje się, że średnio na osobę przypadają dwa urządzenia, najczęściej korzystamy tutaj z laptopa – 90% i ze smartfona – 69%, tu się niewiele zmieniło od zeszłego roku, prócz aktywnego korzystania przez Polaków z komputerów stacjonarnych, które zanotowały znaczny spadek z 61% w 2018 roku do 47% aktualnie.

A na jakich urządzeniach dokonujemy zakupów? Tu już przy każdym urządzeniu mamy śladowe różnicę w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najpopularniejsze są laptopy – 83%, smartfony – 78% oraz PC – 74%. Największy spadek popularności odnotowały Smart TV – o 10 punktów procentowych.

Twórcy raportu zbadali ponadto, w jakich miejscach najczęściej korzystamy z naszych urządzeń mobilnych. Okazuje się, że w przypadku e-kupujących, z 70% korzystających w domu w 2016 roku, obecnie zrobiło się 54%, rozkładając ucięte procenty po równo na pozostałe opcje, czyli w pracy, w drodze czy w restauracji.

W przypadku kupujących na urządzeniach mobilnych również widać wyraźny odpływ z korzystających z nich w domu na inne miejsca.

Przechodząc już do e-commerce spójrzmy najpierw na popularność e-zakupów wśród internautów. W porównaniu z 2018 rokiem przybyło nam e-kupujących z poziomu 52% do 57%, nie zmieniła się natomiast zbytnio częstotliwość zakupów w sieci, najczęściej wskazywany jest przedział 2 do 5 zakupów w miesiącu – 39%, więcej niż 5 razy w miesiącu kupuje 23% internautów.

Damian Zapłata Chief Commercial Officer Allegro:

Wyniki badania pokazują, że Polacy coraz szybciej przekonują się do zakupów online. To, co szczególnie interesujące, to silny spadek pozycji sklepów stacjonarnych jako ulubionego miejsca zakupów. Jedynie 22% badanych wskazuje sklepy stacjonarne jako swoje ulubione miejsce zakupowe i ten wskaźnik spadł aż o 10 p.p. w stosunku do ubiegłego roku.

Zauważamy, że wśród polskich internautów powstała duża grupa klientów, którzy w pełni przekonali się do zakupów internetowych i robią je bardzo często. Wyniki badania to potwierdzają – grupa osób kupujących online więcej niż 5 razy w miesiącu stanowi już 25% internautów w Polsce. Dziś około 9 na 100 zakupów jest realizowanych w sieci. W perspektywie 5-10 lat ten wskaźnik wielokrotnie wzrośnie, a e-commerce w wieku kategoriach produktów będzie największym kanałem dotarcia do klientów.

Gdzie kupujemy w sieci? Najczęściej wskazywane są sklepy internetowe i platformy aukcyjne, spadło natomiast zainteresowanie porównywarkami cenowymi czy serwisami ogłoszeniowymi.

Osoby, które nie kupują w sieci, jako powód wskazują najczęściej przyjemność płynącą z tradycyjnych zakupów, dzięki którym możemy od razu korzystać z zakupionej rzeczy, ale też brak zaufania do sprzedawców w sieci czy w ogóle unikają płacenia w sieci.

Na koniec pozostała jeszcze odpowiedź na pytanie, co kupujemy w sieci? Największy odsetek badanych wskazuje produkty z kategorii moda, czyli odzież, obuwie i akcesoria. Podobnym zainteresowaniem cieszy się elektronika czy artykuły z kategorii uroda. Najmniejszy odsetek z kolei dotyczy zakupów żywności.


Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, VISA i Przelewy24.pl. W ramach projektu zebrano opinie 1933 internautów, wykorzystując responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 17 – 24 maja 2019. Struktura próby w badaniu CAWI została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. W analizie wzięto pod uwagę tylko kompletne ankiety.

Źródło: Izba Gospodarki Elektronicznej.