Podczas Generation Mobile miałem przyjemność prowadzić panel w którym zasiadły tak zacne osobistości jak Arek Skuza z iTraff Technology, Wojciech ...
Dlaczego duże marki w Polsce wolą urabiać mainstream? Jest wtórnie nie twórczo.
Podczas Generation Mobile miałem przyjemność prowadzić panel w którym zasiadły tak zacne osobistości jak Arek Skuza z iTraff Technology, Wojciech Urbański z Allegro oraz Stefan Nowak z Nokautu. Tematem naszej dyskusji były mobilne zakupy, przynajmniej na początku. Szybko jednak okazało się, że dzięki Arkowi skoczyliśmy w temat innowacje kontra nasze tuzy e-commerce i nie tylko.
Prowadzenie panelu dla mnie osobiście okazało się trudniejsze niż myślałem, na początku bowiem moim planem było rozkręcenie dyskusji między panelistami. Szybko jednak okazało się, że dyskusja jest tak ciekawa iż z prowadzącego sam chciałem zamienić się dyskutującego - na szczęście dałem radę i pozostałem w swojej roli do końca :)
Wracając jednak do tematy tekstu i jednocześnie tematu panelu. Arek szybko wytoczył dość ciężkie działa przeciwko dużym firmom w Polsce zarzucając im, że nie są zainteresowani innowacjami i wolą urabiać mainstream tak długo jak długo pozostanie jeszcze coś do urobienia. Jak przykład podawał tutaj zarówno polskie jak i zagraniczne firmy, które w obszarze e-commerce wprowadzają innowacje ale niestety w Polsce nikt nimi nie jest zainteresowany.
Arek z dodatkowym spotkaniem po panelu na GM:
I faktycznie w tej tezie można się z Arkiem zgodzić. Mało słyszymy w naszym kraju o tym aby tak zwany inwestor branżowy przejmował innowacyjne rozwiązania jakie rodzą się w PL. Brak takich przejęć może z drugiej strony zniechęcać młode firmy do jakiegokolwiek angażowania się na rynku lokalnym. Jeśli już natomiast jakiś trend innowacyjny okaże się sprawdzonym rozwiązaniem, które z sukcesem używane jest za granicą wtedy nasi "duzi" odtwarzają je własnymi rękami i własnymi zasobami.
Z taką definicją sytuacji w wielu branżach w Polsce jestem w stanie się zgodzić. Zadaję sobie jednak pytanie o powody takiego stanu rzeczy i o to czy da się to rozsądnie usprawiedliwić?
Spróbuję na chwilę wcielić się w rolę dużego gracza który woli masować swoje odsłony i konwersje niż zaryzykować i budować nowy kanał sprzedaży, nowy sposób sprzedaży czy eksperymentować w innym elemencie biznesu. Pierwszą i naturalną linią obrony powinny być pieniądze? Zapatrzeni jesteśmy na gigantów a w Polsce poza Allegro takowych nie mam. Oczywiście natychmiast można by ten punkt wykorzystać do kontrowania tej tezy czyli - nie mamy gigantów bo nie jesteśmy innowacyjni.
Może bycie innowatorem się po prostu nie opłaca? Jesteśmy za mali aby na tym zarobić. Tutaj jednak szybko możemy przejść do kontrataku. Nikt przecież nie broni nam rozwijać się globalnie i wykorzystać innowacji do walki na innych niż Polski rynek.
Potrzebujemy sprawdzonych rozwiązań w związku z ograniczonymi budżetami i trudnym biznesem? Nie chcemy tracić czasu na coś na czym się nie znamy? Taniej jest jak robimy sami a nie wykorzystując wiedzę i umiejętności z zewnątrz?
Ciekawy jestem waszych opinii bo w tej dyskusji każda ze stron ma słuszne i prawdziwe argumenty. Mimo wszystko uważam, że ten brak innowacyjności jest pewien sposób blokowany poprzez brak lokalnego zainteresowania u dużych graczy (choć oczywiście są wyjątki)
Partnerem Generalnym Generation Mobile 2013 jest firma Qualcomm.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu