Felietony

Discover Weekly okazało się strzałem w dziesiątkę. Teraz Spotify wprowadza Fresh Finds

Tomasz Popielarczyk
Discover Weekly okazało się strzałem w dziesiątkę. Teraz Spotify wprowadza Fresh Finds
23

Skutecznie działające algorytmy są jednym z aspektów, za który szczególnie cenię Spotify. Twórcy zdają sobie sprawę z ich roli, bo prezentują nową funkcję Fresh Finds.

Discover Weekly w każdy poniedziałek dostarcza nam nową, spersonalizowaną playlistę. Mechanizm działa w oparciu o naszą historię odtwarzania i bierze pod uwagę ulubione gatunki, najczęściej wybieranych wykonawców, tempo, rytm oraz masę innych elementów. W ubiegłych latach Spotify dokonało kilku przejęć, dzięki temu stosowane algorytmy są naprawdę zaawansowane. Szczególną rolę odgrywa tutaj bostoński startup The Echo Nest, który leży u podstaw Discover Weekly.

Fresh Finds również działa w oparciu o algorytmy i historię, lecz nie naszą. Nowy mechanizm ma zbierać rekomendacje od autorów blogów, redaktorów serwisów informacyjnych z branży muzycznej, a także dobierać nowych wykonawców i zestawiać to wszystko z anonimowymi danymi zbieranymi od użytkowników będących trendsetterami i influencerami. Jest to zatem swoiste połączenie inteligentnych algorytmów z czynnikiem ludzkim. W rezultacie powstaje kilka różnych playlist, które będą aktualizowane każdego tygodnia - w środy.

Główna zawiera dwugodzinny miks najróżniejszych gatunków. Oprócz niej mamy tematyczne playlisty z hip-hopem, popem, muzyką elektroniczną, gitarową oraz eksperymentalną. Na każdej z nich znajdziemy kilkadziesiąt nowych utworów. Jako ciekawostkę dodam, że główna lista Fresh Finds działała w Spotify już od dobrych kilku miesięcy (i zgromadziła przez ten czas ponad 100 tys. subskrybentów). Dotąd jednak twórcy nie ogłaszali tego publicznie i nie promowali - najwyraźniej ciągle trwały prace nad algorytmami oraz zaangażowaniem trendsetterów.

W ten sposób Spotify częściowo tworzy alternatywę dla stacji radiowej Beats One w Apple Music. Użytkownicy usługi mogą za pomocą tych playlist śledzić najnowsze trendy muzyczne, obserwować nowości i być na bieżąco z tym, co poleca branża muzyczna. Nie przesadzę chyba, jeśli napiszę, że jest to stacja radiowa 2.0. Oczywiście do klasycznego radia sporo brakuje - szczególnie, jeśli ktoś (jak ja na przykład) ceni serwisy informacyjne, suche żarty prowadzących, rozrywkę i publicystykę przeplatającą się w komercyjnych i publicznych stacjach z muzyką.

Przejęcie The Echo Nest może okazać się najlepszą decyzją w całej historii Spotify. Stosowane dziś algorytmy robią wrażenie, a w przyszłości mogą stać się podstawą nowego modelu biznesowego firmy, o którym pisałem kilka dni temu. Szwedzka platforma mogłaby bowiem zacząć zarabiać na umowach B2B, dostarczając muzykę jako usługę w pubach, sklepach, restauracjach i innych publicznych miejscach. Tutaj działanie algorytmów oraz skuteczny system podpowiedzi mogą odegrać kluczową rolę i sprawić, że Spotify będzie bezkonkurencyjny. A to oznacza większe pieniądze - zarówno dla Szwedów jak i samych artystów, którzy co i rusz narzekają na usługi streamingu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu