26

Polska firma hostingowa chce podbić USA

To ciekawy przypadek na rynku hostingowym, który w Polsce jest raczej konsolidowany lub przejmowany przez zagraniczne firmy. Tymczasem dhosting.pl zakupił właśnie domenę globalną dhosting.com za 40 tys. zł i przymierza się do ekspansji w USA.

Ich model Pay-as-You-Go opiera się na autorskim rozwiązaniu pod nazwą Elastyczny Web Hosting.

Rafał Kuśmider z dhosting.pl:

Z dnia na dzień zlikwidowaliśmy całe dotychczasowe portfolio usług, zastępując je wyłącznie jednym, autorskim rozwiązaniem – usługą Elastycznego Web Hostingu, pozwalającą klientom na rozliczanie się według rzeczywistego zużycia. Stawka uzależniona jest od liczby odwiedzin i ruchu na stronie. To klient decyduje o tym czy zwiększyć moc obliczeniową w momencie szczytu, czy nie. I jaką kwotą doładować swoje konto. Ta formuła sprawdziła się na naszym rynku na tyle, że zdecydowaliśmy się na rozwój za granicą.

Podobne rozwiązanie stosuje Zenbox, gdzie wybieramy abonament w zależności od wielkości ruchu na stronie, z tym że tu działa to trochę inaczej. Płacimy jeden abonament roczny w wysokości 200 zł, niezależnie od generowanego ruchu, a dodatkowo płacimy za godziny zwiększenia mocy, jeśli takowa jest potrzebna w ciągu roku. W przypadku sklepów może to być okres przedświąteczny na przykład.

Według naszych statystyk ruch internetowy w tym czasie potrafi zwiększyć się nawet kilkukrotnie, co nie oznacza jednak, że to jedyny okres, gdy liczba odwiedzin rośnie. W praktyce, bardzo trudno te „szczyty ruchu” przewidzieć, dlatego postanowiliśmy wprowadzić usługę, automatycznie zwiększającą zasoby wtedy, gdy są one potrzebne i przywracającą wyjściową moc serwerów, gdy wszystko wróci do normy. Naszym głównym zamysłem było ograniczenie szerokiego w Polsce zjawiska przepłacania za usługi hostingu – firma o dużym zapotrzebowaniu na zasoby sięgają zwykle po serwery dedykowane, których koszt wynajęcia to nawet 17 tys. złotych rocznie. W przypadku EWH, klienci poza stałym abonamentem w wysokości 200 zł rocznie płacą tylko za dodatkowe godziny dostarczania wysokiej mocy, o ile ta faktycznie będzie konieczna. Oznacza to bardzo duże oszczędności.

Firma pokusiła się nawet o porównanie z innymi dostawcami:

Z tym, że ostateczna oferta ustalana jest indywidualnie dla każdego klienta – po 4-dniowej analizie serwisu potencjalnego klienta, dhosting.pl przedstawia dwie propozycje. Albo od razu usługę ze zwiększonymi zasobami albo podstawową za 200 zł rocznie, obejmującą 1 GHz CPU, 1 GB RAM oraz 50 GB SSD, a koszty zwiększonych zasobów pobierane są z konta klienta, czyli działa jak coś na kształt prepaida. Można w tym przypadku, poprzez aplikację mobilną, ustawić maksymalny koszt zwiększonych zasobów do jakiejś maksymalnej stawki.

Ciekawy jestem czy ten model im wypali w USA, w Polsce chwalą się, że w ciągu kilku miesięcy od wprowadzenia tego modelu udało im się zwiększyć wartość osiąganych przychodów o 200%, a sama sprzedaż wzrosła wolumenowo o 100% względem roku poprzedniego i to przy średniej obniżce cen o połowę. Więc skoro u nas się udało, klienci kupują i korzystają z ich rozwiązania, być może za oceanem również się spodoba.

Źródło: inf. prasowa.