21

Czy mamy już polski Facebook?

Czytałem wiele opinii na temat nowych serwisów networkingowych, przeważa w nich pytanie po co nam kolejny serwis tego typu przecież jest już X czy Y. Czyli powinniśmy mieć już swojego Facebook-a (Facebook w znaczeniu popularnego serwisu networkingowego) Przyjrzyjmy się więc wynikom megapanelu dla serwisów społecznościowych Początek tabeli to serwisy portali + fotka. Nie wiem jak […]


Czytałem wiele opinii na temat nowych serwisów networkingowych, przeważa w nich pytanie po co nam kolejny serwis tego typu przecież jest już X czy Y. Czyli powinniśmy mieć już swojego Facebook-a (Facebook w znaczeniu popularnego serwisu networkingowego)

Przyjrzyjmy się więc wynikom megapanelu dla serwisów społecznościowych

Początek tabeli to serwisy portali + fotka. Nie wiem jak portale zliczają co jest serwisem społecznościowym a co nim nie jest, ale nie widać w czołówce serwisu typowo networkingowego.

10 miejsce i pierwsze nadzieje czyli grono.netz ponad milionem użytkowników. Zastanówmy się wiec czy w kraju który ma kilkanaście milionów internautów milion to tak naprawdę wystarczająco aby być nazwanym polskim Facebook? Moim zdaniem to nie wystarcza. Kolejna rozterka – grono jest bardzo popularne wśród młodzieży – co jednak ze studentami i osobami nieco starszymi?

Przeglądając dalej tabelę nie trafimy już na żaden serwis networkingowy (jest oczywiście epuls.pl lub Mojageneracja.pl ale ze średnią wieku swoich użytkowników moim zdaniem nie mogą sie one stać się polskim Facebookiem)- czyli wśród pozostałych serwisów Facebook-o podobnych żaden nie osiąga 250 tysięcy unikalnych użytkowników?

Co ciekawe do zestawienia nie załapały się takie serwisy z kategorii biznes networkingowych jak Goldenline.pl, biznesnet.pl czy ogniwo.net

Tak wiec widać wyraźnie, że na Polskim rynku jest jeszcze miejsce na każdy rodzaj serwisu networkingowego – zarówno biznesowego jak i bardziej rozrywkowego.

W kategorii serwisów rozrywkowych prowadzi Grono – i na pewno nie będzie łatwo podjąć nowemu startapowi rywalizacji. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej Gron-u łatwo dostrzeżemy elementy na bazie jakich możemy podjąć walkę z liderem (np: muzyka)

Serwisy biznesowo networkingowe (takim po części staje się Facebook) nie stawiają już moim zdaniem tak dużej bariery wejściowej (Lider jakim jest GoldenLine nie mieści się w pierwszej 20 megapanelu). Chociaż ostatnio pojawienie się Profeo.pl może nieco skomplikować sytuacje w tej kategorii.

Odpowiadając na pytanie postawione w tytule tej notki – moim zdaniem nie mamy jeszcze polskiego Facebook czyli serwisu networkingowego, który jest liderem w polskim internecie.

Jeśli ktoś zastanawia się czy jest sens tworzenia tego typu serwisów w Polsce to moim zdaniem odpowiedz jest dość jasna – jak najbardziej.