Felietony

Część 2 świetnej relacji z LeWeb

Grzegorz Marczak
Część 2 świetnej relacji z LeWeb
Reklama

Jest to druga część bardzo ciekawej relacji Krzyśka Kowalczyka z LeWeb czyli jednej z największych w Europie konferencji o internecie. W związku z ...

Jest to druga część bardzo ciekawej relacji Krzyśka Kowalczyka z LeWeb czyli jednej z największych w Europie konferencji o internecie.
Reklama

W związku z dramatem nocnego powrotu drugi dzień LeWeb zaczęły najbardziej wytrwałe niedobitki, a podstawowym tematem była licytacja czasem powrotu z wieczornej imprezy. W porównaniu do konferencji amerykańskich, w czasie których uczestnicy prowadzeni są jak przysłowiowe przedszkolaki za rękę, organizatorzy LeWeb skazali nas na niełaskę aury i nastawienia Francuzów (znajomy inwestor z Kanady, który w opisanej sytuacji znalazł się z żoną będącą w ciąży, nie krył oburzenia i sugerował zmianę lokalizacji LeWeb w przyszłości).

Więcej zdjęć z dnia 2 znajdziecie tutaj

Sesję plenarną rozpoczął blok poświęcony inwestowaniu i przejęciom. Pierwszy panel, z udziałem jednego z najbardziej znanych VC z Doliny Krzemowej, Jeffa Claviera, poruszył istotną kwestię tzw. liquidity, czyli częściowego wychodzenia z inwestycji przez oryginalnych twórców startupów i pierwszych inwestorów (aniołów biznesu) już w pierwszych rundach finansowania, nie czekając na koniec procesu, czyli IPO lub przejęcie firmy. Dwa lata temu temat nie istniał, rok temu się pojawił a dziś jest jedną ze standardowo rozważanych opcji.
Zapis wideo:

Bardzo ciekawą sesją było Q&A z Philem Libinem, CEO Evernote, który pokazał jak ważne dla każdego startupu jest dokładne rozumienie statystyk korzystania z serwisu przez użytkowników, w szczególności ścieżki konwersji do użytkowników płacących (http://mashable.com/2010/12/09/evernote-by-the-numbers-stats/).

Równolegle w hali “startupowej” miała miejsca bardzo ciekawa sesja prowadzona przez Benjamina Joffe, twórcę Mobile Mondays w Pekinie i właściciela firmy doradczej +8*, poświęcona serwisom internetowym i mobilnym w Azji.
Zapis wideo:
http://www.youtube.com/watch?v=BzWPV60tKQc

Kulminacją popołudnia był finał konkursu startupów na scenie plenarnej, prowadzony przez Davida Hornika z August Capital (możecie go pamiętać z niedawnej debaty nt. superangels z Davidem McClure na łamach TechCrunchTV http://techcrunch.com/2010/09/06/super-angelvc-smackdown-why-the-hate-tctv/). Zwycięzcami konkursu (równorzędnymi w trzech kategoriach) zostali:

  • za oryginalność Super Marmite (http://www.super-marmite.com), lokalny francuski serwis społecznościowy, którego uczestnicy mogę sprzedawać sobie wzajemnie posiłki domowe;
  • za technologię Waze (http://www.waze.com), znany od dawna w Polsce serwis społecznościowy, zbierający dane o ruchu drogowym, a oparty o mapy budowane przez swoich użytkowników;
  • za wirusowość Paper.li (http://www.paper.li), szwajcarski startup, który umożliwia publikowanie gazety na podstawie obserwowanych wiadomości na Twitterze.

Z pozostałych popołudniowych sesji warto polecić panel o przejęciach korporacyjnych, z udziałem Anila Hansjee z Google EMEA i Fritza Lanmana z Microsoft. Podobno aby zostać rozważonym przez Google wystarczy napisać maila do Anila (anil@google.com) ;-).
Zapis wideo:

Reklama

Jak zwykle ogromne wrażenie zrobiła energia i konkretność Dave McClure’a - obecnie chyba najlepszego wczesnego inwestora w Dolinie Krzemowej - który opowiedział o tym jak zakładać globalne startupy, lokalnie. Dwie trzecie jego inwestycji są zlokalizowane w Dolinie Krzemowej, być może dlatego radzi zaczynać biznes internetowy od lokalnego, dobrze znanego rynku. W odróżnieniu jednak od Doliny Krzemowej, która jest wzorcem dla całej reszty Internetu, strategia ta nie sprawdza się w większości przypadków dla innych rynków (nawet dla Nowego Jorku i Bostonu, czego uczy przykład Facebooka...).
Zapis wideo:
http://www.youtube.com/watch?v=3BBnezvrVtE

Reklama

Podsumowanie
Podsumowując - LeWeb 2010 była konferencją dość ciekawą pod względem jej uczestników i poruszanych tematów, ale dość chaotyczną pod względem organizacji.
Na pewno w żadnej mierze nie jest konkurencją dla wiosennego SXSW Interactive w USA. Pozycję Polski w globalnym ekosystemie internetowym dobrze obrazuje liczba uczestników LeWeb z naszego kraju (poniżej dziesięciu). Zmieńmy to wiosną na SXSWi!

Wszystkie sesje plenarne dostępne są w serwisue YouTube (http://www.youtube.com/lewebparis#g/u), a podsumowanie gromadzące artykuły z różnych serwisów dostępne jest pod adresem http://www.scoop.it/t/leweb - zachęcam do zapoznania się z materiałami z LeWeb i do dyskusji na łamach AntyWeb lub do bezpośredniego kontaktu (mój identyfikator w serwisie Twitter to @kkowalcz).

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama