8

Cyberpunk 2077 rozbił bank, największa cyfrowa premiera w historii

Premiera gry Cyberpunk 2077 nie może być okrzyknięta sukcesem przez CD Projekt ze względu na sporą liczbę błędów, ale bez wątpienia był to ogromny sukces kasowy. Według danych firmy SuperData (Nielsen), była to największa cyfrowa premiera w historii.

Cyberpunk 2077 kasowym sukcesem… na PC

Według danych SuperData cyfrowa sprzedaż gier w grudniu 2020 przekroczyła 12 miliardów USD i była o 15% większa niż w analogicznym okresie rok temu, a co ważniejsze również największa w historii tego badania. Wzrost zaliczyły wszystkie kategorie, choć w przypadku gier mobilnych było to tylko 5%. Najbardziej w stosunku do grudnia 2019 wzrosła wartość sprzedaży gier na PC, bo aż o 40%, a to głównie za sprawą Cyberpunka 2077, który trafił na szczyt zestawienia.

Ranking publikowany powyżej to nie tylko zakup nowych gier, ale również transakcje w ramach produkcji free-to-play, stąd wysokie miejsca League of Legends czy Fortnite. Liderem jest jednak polska gra, która według szacunków uwzględniających zwroty, osiągnęła wynik 10,2 mln sprzedanych kopii. To największa sprzedaż cyfrowa jakiejkolwiek gry w historii w miesiącu premiery. Wygląda więc na to, że zwroty nie wpłynęły mocno na wynik CD Projektu, przynajmniej na PC. Na konsolach Cyberpunk 2077 był dopiero na 3. miejscu, co i tak jest niezłym wynikiem biorąc pod uwagę, że gra szybko zniknęła ze sklepu Playstation, a 80% całej cyfrowej sprzedaży przypada na wersję PC.

CD Projekt musi jednak nadal mierzyć się ze sporym niezadowoleniem graczy, dlatego intensywnie pracuje nad poprawkami. Dzisiaj pojawił się patch oznaczony numerkiem 1.10, a w przygotowaniu jest kolejny, który trafi do graczy w lutym.

CD Projekt zwraca pieniądze, ale nie zabiera gier

Ciekawe doniesienia w kontekście zwrotów pieniędzy za zakupione gry ma Vice. CD Projekt RED z powodu ogromnego niezadowolenia graczy ogłosił, że każdy będzie mógł oddać swoją kopię gry i odzyskać pieniądze. Wystarczyło uzupełnić stosowny formularz do 21 grudnia 2020 roku. Była to opcja dla osób, które nie miały możliwości zwrócić gry np. kupionej na cyfrowej platformie lub w sklepie, który tego odmówił. Teraz firma kontaktuje się z poszczególnymi osobami i zwraca im gotówkę bezpośrednio. Co jednak jeszcze ciekawsze, nie zabiera im gry.

W tekście omówiony jest między innymi przypadek Steve’a, który zamówił wersję kolekcjonerską za 250 USD. Spółka CD Projekt S.A. zwróciła mu na konto PayPal ponad 270 USD (razem z podatkiem od sprzedaży), ale nie zabrała gry. Inny gracz zakupił klucz na konsolę poza platformą Microsoftu i też zgłosił się po zwrot. Pieniądze odzyskał, a gra nadal działa na Xboksie, nawet pomimo tego, że podał numer swojego klucza i CD Projekt mógłby go odwołać. Być może jeszcze to nastąpi, bo spółka nie wydała żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie.

Wygląda więc na to, że Ci którzy narzekali na to, że po zwrocie gry nie mogą w nią grać, mogą czuć się pokrzywdzeni ;-).