22

Cyberpunk 2077 w połowie 2019 roku? Jest jedno „ale”

Cyberpunk 2077
CD Projekt to w ostatnich kwartałach, a nawet latach, prawdziwa gwiazda - po świetnych wynikach finansowych nakręcanych przez trzecią część Wiedźmina, firma została perłą giełdy. Kurs akcji rośnie, a sporą rolę w tych wzrostach odgrywają oczekiwania względem producenta, szczególnie wobec kolejnego dużego tytułu, czyli Cyberpunk 2077. Są oczekiwania, nadzieje, ale także pytania. Najważniejsze brzmi: kiedy ten tytuł trafi na rynek?

Cyberpunk 2077 stał się już tytułem legendarnym, chociaż wciąż niewiele o nim wiadomo. Kilka lat temu pojawił się teaser, potem docierały do nas strzępy informacji, ale to trochę mało, jak na kolejny wielki polski produkt. Zauważyłem, że wczoraj część mediów odkryła prawdę i ogłosiła, że gra pojawi się w połowie 2019 roku. Skąd te rewelacje? Wszystko za sprawą informacji zamieszczonych na stronie korporacji. Mają one związek z programem unijnym, o którym swego czasu pisał Paweł. Wspominał wówczas, że rząd rozda ponad sto milionów złotych w ramach konkursu GameINN:

Konkurs realizowany jest w ramach Programu Inteligentny Rozwój, dofinansowanie w kwocie 116 milionów złotych otrzyma łącznie 38 projektów z branży gier wideo. Kompletną listę znajdziecie pod tym linkiem – rozstrzał zarówno tematów jak i środków jest dość duży. W zestawieniu znajdziecie znanych polskich producentów gier – CD Projekt RED, The Farm 51, CI Games, platformę GOG, Techland, Flying Wild Hog czy Bloober Team.[źródło]

Największym beneficjentem ma być właśnie CD Projekt – ze wspomnianej puli około 30 mln złotych przypadło na tę firmę. Na co mają być przeznaczone środki? Odpowiedzi znajdziemy chociażby na stornie producenta.

City Creation – kompleksowa technologia służąca do kreacji „żywego”, grywalnego w czasie rzeczywistym, miasta o wielkiej skali, która bazuje na zasadach, sztucznej inteligencji i automatyzacji oraz uwzględnia opracowanie innowacyjnych procesów i narzędzi wspierających tworzenie najwyższej jakości gier z otwartym światem.

Animation Excellence – kompleksowa technologia umożliwiająca znaczny wzrost jakości i produktywności skomplikowanych animacji ciała i twarzy na potrzeby gier RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi.

Seamless Multiplayer – kompleksowa technologia umożliwiająca tworzenie unikalnej rozgrywki dla wielu graczy, uwzględniająca wyszukiwanie przeciwników, zarządzanie sesją, replikację obiektów oraz wsparcie różnorodnych trybów rozgrywki razem z unikalnym zestawem dedykowanych narzędzi.

Cinematic Feel – kompleksowa technologia umożliwiająca dostarczanie unikalnej, filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi.

Można wywnioskować, że te prace mają związek z tworzeniem gry Cyberpunk 2077. Uwagę mediów przykuł termin ich realizacji – do czerwca 2019 roku. Na tej podstawie wysnuto tezę, że gra trafi na rynek w podobnym czasie, może miesiąc później. Sęk w tym, że w każdym z tych dokumentów znajdziemy następującą informację:

Poniżej umieszczono treść ogłoszeń Spółki CD PROJEKT S.A. w sprawie konkursu ofert na podwykonawstwo usług obejmujących prace badawczo-rozwojowe w związku z realizacją Projektu.

Pojawia się tytułowe „ale”: tu nie ma mowy o stworzeniu gry. CD Projekt może otrzymać wspomniane technologie i przez kilka kolejnych lat składać je do kupy tworząc swój wielki tytuł. Czy można zatem założyć, że w roku 2019 gracze zasiądą do Cyberpunka? Wątpię. Przypomnę, że nie mówimy o firmie, która wprowadza na rynek produkt, bo gonią ją terminy: dopóki ostatni Wiedźmin nie był gotowy, wstrzymywano się z premierą. Przeciągano to nie o tygodnie, lecz o kwartały. Jedni narzekali, drudzy się cieszyli, bo CD Projekt nie robił takich rzeczy, na jakie decydowali się inni: nie sprzedawał chłamu ukończonego w połowie. I to się opłaciło.

Na razie firma wchodzi na rynek e-sportu i pewnie przez jakiś czas to będzie priorytetem, w oparciu o ten ruch może nadal rosnąć kapitalizacja. Jednocześnie trwają pewnie prace nad nowym wielkim tytułem, ale nie wierzę w to, że twardym terminem jest lipiec 2019 roku. Gra pojawi się, gdy będzie gotowa. A że póki co nie widzieliśmy wiele, wypada założyć, że prace nie są na bardzo zaawansowanym poziomie (co wynika chociażby z przywołanych dokumentów). Rozczarowani?

Spokojnie, niech tworzą…