Felietony

CurrencyFair w Polsce - ciekawy startup konkurujący z Walutomatem

Grzegorz Marczak
CurrencyFair w Polsce - ciekawy startup konkurujący z Walutomatem
Reklama

W zeszłym tygodniu miałem przyjemność uczestniczyć w dość ciekawym spotkaniu pomiędzy Irlandzkim i Polskim biznesem. Kolacja organizowana była przez I...

W zeszłym tygodniu miałem przyjemność uczestniczyć w dość ciekawym spotkaniu pomiędzy Irlandzkim i Polskim biznesem. Kolacja organizowana była przez Irlandzką Izbę Handlową. Podczas imprezy poznałem między innymi ludzi odpowiedzialnych za CurrencyFair. Jest to serwis oferujący tanią wymianę walut, czyli coś podobnego do tego co oferuje Walutomat. O powodach dlaczego opłaca się korzystać z tego typu serwisów racze nie będę się rozpisywał bo wiadomo, że chodzi o spread oraz o kursy jakie banki oferują nam przy wymianie waluty.
Reklama

W każdym razie CurrencyFair planuje w Polsce zagościć na dłużej (otwierają u nas biuro) ponieważ widzą w naszym kraju bardzo atrakcyjny rynek. I co ciekawe nie dlatego, że mamy dynamicznie rosnącą liczbę internautów ale dlatego, że bardzo dużo naszych rodaków pracuje za granicą i często wysyła pieniądze do Polski. Według statystyk za ostatnie 5 lat średnio do Polski nasi rodacy wysyłają 3,5 miliarda euro rocznie!

I to jest właśnie główny cel dla CurrencyFair ponieważ serwis w przeciwieństwie do lokalnej konkurencji daje możliwość taniego przewalutowania i przesyłania pieniędzy w przelewach między narodowych (mają pozakładane konta na wszystkie waluty jakie oferują). Oczywiście tania waluta to też coś czego szukają ludzie spłacający kredyty czy też firmy, które zajmują się importem i eksportem i to są kolejne "nogi" biznesu CurrencyFair.

Skąd pochodzi tania waluta? Mamy tak samo jak w przypadku Walutomatu giełdę na której ludzie składają oferty kupna i sprzedaży. CurrencyFair też jest jednym z graczy na tej giełdzie po to aby zapewnić płynność transakcji. Do tego mają bardzo korzystny koszt przewalutowania waluty bo jest to średnio 0,5% więcej niż kurs między bankowy.

Rozmawiając z Pawłem Stosikiem, który jest współudziałowcem i jednocześnie osobą odpowiedzialną za rozkręcenie biznesu w Polsce odniosłem wrażenie, że panowie z CurrencyFair mają naprawdę dobrze poukładany biznes. Są przede wszystkim finansistami dobrze znającymi się na sprawach związanych z walutami i bankami. Po drugie mają dość dobrze sprecyzowane cele, wiedzą dokładnie czego chcą, jaką ilość użytkowników muszą zebrać aby być rentownym i jakie dokładnie są grupy docelowe w ich biznesie. Do tego mają coś na co większość polskich startupów narzeka czyli inwestorów. W sumie od prywatnych inwestorów zebrali milion euro. I cały czas mają chętnych na dalsze finansowanie. Tego można pozazdrościć.

CurrencyFair może jednak w Polsce mieć nieco pod górkę. Przede wszystkim jeśli chodzi o lokalne transakcje mają silną konkurencję w postaci prężnie działającego Walutomatu.

Reklama

Po drugie spełniają wymogi ustawy o regulacjach Wspólnot Europejskich (Usługi Płatnicze) z 2009 roku, co narzuca na nich pewne obowiązki jeśli chodzi o sposób rejestracji użytkowników. Otóż aby dokonać wymiany waluty trzeba przesłać do serwisu skany dwóch dowodów tożsamości (i chyba jeszcze jakiś dokument). Można sobie wyobrazić jak dużą jest to barierą w pozyskiwaniu nowych użytkowników, szczególnie że konkurencja nie ma takich rygorów jeśli chodzi o rejestracjie (dopóki nie będą chcieli oferować transakcji między narodowych?).

Po trzecie - marketing. Nie jest wbrew pozorom tak prosto dotrzeć z nieznaną marką do polskich internautów. Wprawdzie ułożyli sobie plan marketingowy i mają już wsparcie agnecji PR ale to wcale nie gwarantuje sukcesu. CurrencyFair to nazwa trudna dla Polaków do zapamiętania a przy wpisywaniu jej w przeglądarkę zakładam, że 90% osób popełni błąd.

Reklama

Niezależnie od sukcesu CurrencyFair w Polsce jest to na pewno bardzo ciekawy startup. Ma niewielką konkurencję na świecie i jednocześnie każdy rynek jest dla nich interesujący. Mają też bardzo ciekawe plany związane na przykład z udostępnieniem taniej waluty spiętej z kartą płatniczą. Bardzo dobry produkt dla tych którzy wybierają się na wakacje lub często podróżują.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama