25

Console OS – Android na PC nie taki straszny, jak go malują?

Androidowe konsole, takie jak Ouya są naprawdę potężnymi urządzeniami, które są w stanie uruchomić bardzo wiele gier dedykowanych smartfonom i tabletom, choć z drugiej strony, są słabsze od tabletów i hybryd z Windowsem – nawet od tych za symboliczne 1000 złotych. Projekt Console OS ma na celu połączenie wszystkiego co najlepsze w Androidzie ze wszystkim, […]

Androidowe konsole, takie jak Ouya są naprawdę potężnymi urządzeniami, które są w stanie uruchomić bardzo wiele gier dedykowanych smartfonom i tabletom, choć z drugiej strony, są słabsze od tabletów i hybryd z Windowsem – nawet od tych za symboliczne 1000 złotych.

Projekt Console OS ma na celu połączenie wszystkiego co najlepsze w Androidzie ze wszystkim, co najlepszego niesie ze sobą urządzenie z Windowsem. Procesor Intela w architekturze x86, potężne karty graficzne Intela, Nvidia i AMD, oraz gry w olśniewającej jakości – to wszystko na budżetowym sprzęcie z Windowsem, który kupimy za grosze.

Sama idea projektu jest bardzo ciekawa – weźmy najtańsze i najdroższe hybrydy z Windowsem, wykorzystajmy to, że budżetowe konstrukcje nie radzą sobie z grami dedykowanymi dla Windows Modern UI i stwórzmy możliwość kupienia naprawdę high-endowego sprzętu z Androidem na grosze  z Androidem, którego sami im dostarczymy.

f150ae0fd6521d6d43fc5b5abd7f5061_large

Jak wiadomo, Android jest systemem dedykowanym urządzeniom dotykowym, dlatego też, twórcy Console OS postanowili stworzyć interfejs przypominający Chrome OS połączonego z Lubuntu, przy jednoczesnej, pełnej kompatybilności z Androidem KitKat. Powyższa tabelka pokazuje, jak omawiany dzisiaj projekt radzi sobie z „konkurencyjnymi” próbami przeniesienia Androida na komputery PC, choć w porównaniu nie zabrakło także najpopularniejszego „android-x86”.

OEM-owy port Androida?

Twórcy Console OS (with Android inside) postanowili zrobić ze swojego portu coś więcej, jak kolejnego Androida na netbookach działającego tak, jakby chciał, ale nie mógł. Projekt, którego twórcy mają marzenie o przeniesieniu Androida na urządzenia z procesorami Intela, znajdziecie na Kickstarterze.

Twórcami tego portu kierują między innymi gigantyczne ambicje – chcą, aby ktoś rozpoczął produkowanie urządzeń z procesorami Intela i Console OS – w sumie, to nie jest taki głupi pomysł, patrząc na spektakularną porażkę Motoroli Razr i.

Console OS dzieli się na dwa systemy operacyjne – Console OS i Console OS Pro. Console OS posiada wszystkie domyślne dla Androida funkcje i będzie udostępniany każdemu za darmo, a Console OS Pro jest komercyjnym produktem zawierającym autorskie rozwiązania, takie jak menadżer okien,  mechanizm szybkiego przełączania się pomiędzy Androidem i Windowsem, menadżer plików, czy nawigacja, a jego cena ma wynosić 20$ za rok subskrypcji.

Na chwilę obecną, system wspiera 25 urządzeń, a są to:

  • ASUS: Transformer Book T100
  • Dell: XPS 11, XPS 12, XPS 13, and XPS 15, Venue 8 Pro, Venue 11 Pro
  • Intel: Next Unit of Computing (all NUC models except for 847DYE)
  • Lenovo: Miix 2 8-inch, Miix 2 10-inch, IdeaPad U430p, ThinkPad X1 Carbon, Yoga 2, Yoga Pro 2
  • Sager: NP2740
  • Sony: VAIO Tap 11, VAIO Pro 11 & 13
  • System76: Galago UltraPro
  • Toshiba: Protege R30 & Z30, Tecra A50, Z50 & Z40
  •  iConsole Unit 00 (oraz nadchodzące urządzenia twórców Console OS)

Moim zdaniem, projekt zasługuje na gigantyczną pochwałę, ponieważ jest to jeden z pierwszych, stuprocentowych portów Androida na komputery PC. Nie wiem, czy pomysł hybrydy wielosystemowej przypadnie wam do gustu, jednak sam przelałem już symboliczne 5 dolarów, ponieważ całe to przedsięwzięcie jest przede wszystkim krokiem do użytkowników i społeczności szukających wolności i alternatyw od Windowsa na tabletach z procesorami Intela.