Bezpieczeństwo w sieci

Co trzeci Polak nie wie czym jest phishing, stąd te nieustanne ataki

Grzegorz Ułan
Co trzeci Polak nie wie czym jest phishing, stąd te nieustanne ataki
Reklama

Mogłoby się wydawać, że mnogość ataków pishingowych, o których w ostatnim czasie piszą i mówią wszystkie media, spowoduje większą świadomość wśród Polaków, na temat tego typu ataków. Jak jest w rzeczywistości? Pewien pogląd na tę sprawę rzucają wyniki badania zleconego przez Nest Bank.

Niestety, nie do końca tak jest z tą świadomością Polaków, być może dlatego nadal słyszymy o kolejnych, nowych atakach i nowych sposobach przestępców na wyłudzenie ich danych logowania do bankowości elektronicznej. Osoba, która nie wiem czym jest pishing, prędzej kliknie w link w e-mailu czy SMS-ie i zaloguje się do banku na fałszywej stronie, zwłaszcza, że te ataki są coraz bardziej przemyślane pod kątem socjotechniki.

Reklama

Michał Sobiech z Nest Banku:

Oszuści często chcą wywołać w użytkowniku natychmiastową, nieprzemyślaną reakcję. Posługują się komunikatami takimi, jak „zaktualizuj swoje dane osobowe, w przeciwnym przypadku Twój dostęp do konta zostanie zablokowany” czy „Twoje konto zostało zaatakowane, zaktualizuj dane i zmień hasło”. W obliczu takich komunikatów często „tracimy chłodną ocenę sytuacji” i postępujemy zgodnie z instrukcjami. Dlatego musimy być naprawdę ostrożni i uważnie czytać każdą wiadomość, która została rzekomo wysłana przez bank, operatora telefonii czy inną znaną firmę.


Niepokojące jest nie tylko to, że 30,4% nie wie czym jest phishing, ale też i to, że 32,9% nie jest tego pewna - to też potencjalna grupa docelowa takich ataków dla przestępców. A co z tymi, którzy są świadomi tego, czym jest phishing? 29,1% wskazuje definicję takiego ataku, określając ją jako podszywanie się pod inną osobę np. celem wyłudzenia danych, zdobycia korzyści finansowej, 15,6% odpowiedziało, że jest to metoda oszustwa, a 10,4% - podszywanie się pod instytucje np. celem wyłudzenia danych, zdobycia korzyści finansowej.

Michał Sobiech, Członek Zarządu Nest Banku:

Wyniki badania pokazują, że wielu Polaków zna poprawne znaczenie słowa phishing. Na przestrzeni kilku lat ataki phishingowe nasiliły się i paradoksalnie dzięki temu wzrosła także świadomość i wiedza w tym temacie. Jednak nasze doświadczenia pokazują, że wciąż jest wiele do zrobienia w zakresie edukacji klientów.

--
Badanie opinii „Bezpieczeństwo kont bankowych” zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, w marcu 2019 roku, na grupie 800 dorosłych Polaków.
Źródło: Nest Bank.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama