Akcja Partnerska

Co korporacje mogą zrobić by dbać o Ziemię na przykładzie firmy Orange

Kamil Świtalski
8

O ekologii w świecie technologii od lat mówi się coraz więcej: i dobrze. Kolejno po sobie firmy podejmują się zobowiązań dotyczących redukcji gazów cieplarnianych. Żadną tajemnicą nie jest to, że na czele przemysłów które odpowiedzialne są za najwięcej z nich jest energetyka, przemysł oraz transport. Telekomunikacja, której reprezentantem jest firma Orange, odpowiedzialna jest za około 2% emisji — i kiedy zestawimy ją m.in. z przemysłem stalowym (7%), transportem drogowym (12%) czy energetyką (zużycie energii tylko w budynkach to koło 18%) - jest to stosunkowo niewiele. Ale na tyle dużo, że firmy podejmują zobowiązania związane z ograniczaniem oraz lepszym zarządzaniem w tym zakresie — ale wyzwań w tym temacie są dziesiątki. A sprawy nie ułatwia także fakt, iż wyzwań nie brakuje. Rośnie transfer danych (co nierozerwalnie wiąże się ze zużyciem energii, która pozyskiwana jest głównie z węgla i gazu), przez co działania gigantów komunikacyjnych stają się utrudnione. Co zatem firmy mogą zrobić, by wszystkim żyło się lepiej?

Przede wszystkim — optymalizować zużycie i dbać o to, by jak najwięcej korzystać z odnawialnych źródeł energii. Transformacja cały czas trwa, ale kroków w całym tym procesie jest więcej, a nieustanna optymalizacja floty, przejazdów i emisyjności to dopiero wierzchołek góry. Bowiem stała redukcja nie jest odpowiedzią na każdy problem, bo do zera zmniejszyć się jej nie da. Jaka jest recepta na osiągnięcie neutralności klimatycznej? Jednym z działań jest regularne finansowanie sadzenia wieczystych, bioróżnorodnych, lasów. Wyzwaniem dla firmy pozostaje też odpowiedzialność za emisję w kilku obszarach - sieci, data center, nieruchomości oraz transportu. Gigant stale poprawia się w każdej z nich. Jak? Chociażby wykorzystując najnowocześniejsze technologie odpowiedzialne za przesyłanie danych, które są znacznie bardziej wydajne energetycznie. Ponadto miejsca pracy są bardziej przyjazne planecie: nowoczesne, mniej energochłonne. Ponadto nieustannie promowany jest współdzielony transport, a spotkania online pozwalają redukować służbowe podróże do minimum.

Dobry widok na przyszłość. Firma do 2025 roku planuje zmniejszenie emisji CO2 o 65%

W przypadku biznesów tak dużych jak Orange, działania takie stanowią niemałe wyzwanie. Firma zobowiązała się do 2025 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 65% - jak? Stale zwiększając wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Jako że w Polsce energia pochodzi przede wszystkim z węgla - stanowi to dodatkowe wyzwanie. Jednak i tutaj powoli zachodzą zmiany, a Orange chce korzystać z nowoczesnych, ekologicznych, źródeł. Celem firmy jest zmniejszenie emisji do co najmniej 60%, ale nadrzędnym celem jest dążenie do neutralności klimatycznej netto. Tę firma chciałaby osiągnąć najpóźniej w roku 2040.

Dbanie o planetę w praktyce. Drugie życie smartfonów, farmy wiatrowe i energia słoneczna

Poza zobowiązaniami i działaniami długofalowymi, już teraz wprowadzane są zmiany które mogą odczuć wszyscy. Jednym z nich jest dawanie drugiego życia urządzeniom, dzięki ich późniejszej odsprzedaży. Orange odkupił już ponad piętnaście milionów starych smartfonów na całym świecie. Co się z nimi dalej dzieje? Technicy robią co w ich mocy, by doprowadzić je do możliwie najlepszego stanu — a później trafiają one do innych użytkowników:

Średnio wymieniamy telefon co trzy lata, a starszy, nieużywany już aparat często ląduje w szufladzie. Z naszych badań wynika, że taki los czeka blisko 40% smartfonów. Tylko w ubiegłym roku w Polsce sprzedano 8,5 mln telefonów, w tym 1,4 mln w Orange. Wprowadzając nowe sprzęty na rynek czujemy się odpowiedzialni za to, jaki będą miały wpływ na środowisko. Dlatego zachęcamy do świadomego rozstawania się z nieużywanym już sprzętem i proponujemy wygodne rozwiązanie, dostępne online. To prosty sposób na pozbycie się niepotrzebnych urządzeń, dzięki któremu przywracamy sprzęty do obiegu, oszczędzamy zasoby naturalne i redukujemy ślad węglowy.

Jeżeli kiedykolwiek interesowaliście się jaki ślad węglowy pozostawia po sobie produkcja nowoczesnych telefonów komórkowych, to prawdopodobnie znacie szacunkowe wartości z nimi związane. Produkcja przeciętnego telefonu to około 50-100 kg równoważnej emisji, a sama produkcja to może być nawet 70 kg surowców. Dzięki odzyskiwaniu istotnych komponentów, recyklingowi i dawaniu urządzeniom drugiego życia wśród nowych właścicieli, udaje się ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. A jak to działa w praktyce?

Z oferty odkupu smartfonów można w Orange korzystać już od [2019] roku. Wystarczy przynieść do dowolnego salonu operatora niepotrzebny, ale wciąż działający smartfon. Nie musi być zapakowany w oryginalne opakowanie, ani posiadać oryginalnych akcesoriów jak ładowarka, czy słuchawki. Na miejscu konsultant wyceni urządzenie i wystawi bon, który można zrealizować na zakup nowego urządzenia lub akcesorium z oferty Orange, ważny przez 60 dni. Bon można wykorzystać osobiście lub podarować go komuś, kto potrzebuje nowego urządzenia. Z oferty odsprzedaży [wkrótce] można będzie też skorzystać w pełni zdalnie.

Warto też mieć na uwadze, że jeżeli zalegają w waszych szufladach niesprawnie urządzenia (smartfony, telefony stacjonarne, tablety, modemy) - można je oddać w każdym salonie Orange. Zgromadzone urządzenia firma przekazuje uprawnionym odbiorcom do dalszego zagospodarowania - w zgodzie ze środowiskiem i zgodnie z prawem.

Warto także mieć na uwadze inwestycje w energię odnawialną. Właśnie uruchomiono dwie farmy wiatrowe w Wielkopolsce. Mają dostarczać 50 GWh rocznie — blisko 10% rocznego zapotrzebowania firmy. Jak zaznacza Orange, to dopiero początek - i wkrótce można spodziewać się kolejnych inwestycji w tym obszarze. A poza tym już teraz pod Stolicą powstaje Warsaw Data Hub - nowoczesne centrum przetwarzania danych wyposażone w instalację pozwalającą na pozyskiwanie energii ze słońca (mowa tu nawet o 0,5 MW). A poza budową nowych, stale unowocześniane są także istniejące już placówki — m.in. te w Łodzi czy Psarach doczekają się własnych rozwiązań fotowoltaicznych.

Dziesiątki wyzwań i cel, który został jasno ustalony

W przypadku tak dużej — i zróżnicowanej pod kątem prowadzonych operacji — firmy, dbanie o planetę stanowi ogromne wyzwanie. Orange w tym zakresie działa na kilku płaszczyznach — co ważne, z powodzeniem. Neutralność klimatyczna netto którą chcą osiągnąć maksymalnie w 2040 roku brzmi bardzo odlegle, ale to ogromna operacja która już teraz jest w toku. Plany wykorzystania co najmniej 60% energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych czy zmniejszenie emisji CO2 o 65% do 2025 to cele dużo bliższe i bardziej namacalne, których efekty widać już teraz.

Wpis powstał przy współpracy z firmą Orange

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

promo