Technologie

Dla PKP jest to nieosiągalne. Chiny testują ultraszybką kolej

Patryk Łobaza
Dla PKP jest to nieosiągalne. Chiny testują ultraszybką kolej

Najszybszy pociąg na świecie podróżuje przez Japonię, jednak może się to już wkrótce zmienić. Chiny zamierzają zaatakować rekord.

O podróżowaniu na duże odległości i przyszłości komunikacji najczęściej rozmawia się w kontekście nowoczesnych samolotów i gęstej sieci lotnisk. Niedawno w Polsce nadal debatowano nad słusznością inwestycji w CPK. A przecież podróżowanie naziemne wcale nie musi być wolniejsze, co doskonale udowadniają nam takie kraje jak Japonia i Chiny.

Państwo Środka może pochwalić się pociągiem Transrapid Szanghaj, który pokonuje swoją trasę z prędkością 460 km/h, lecz w razie potrzeby byłby w stanie rozpędzić się do nawet 600 km/h. W taki sposób jest w stanie pokonać 30-kilometrową trasę w mniej niż minut. Nie jest to jednak ostatnie słowo Chin. Właśnie testują pociąg, który docelowo będzie w stanie rozpędzić się nawet do 1000 kilometrów na godzinę.

Chiny testują pociąg Maglev nowej generacji

W Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do żółwiego tempa PKP, jednak w innych częściach świata pociągi jeżdżą znacznie szybciej. Chińska agencja Xinhua News poinformowała o tym, że przeprowadzono kluczowe testy pociągu nowej generacji. T-Flight, bo taka jest jego nazwa, jest maszyną wykorzystującą zasady lewitacji magnetycznej. Oznacza to, że pociąg podczas jazdy nie ma bezpośredniego kontaktu z torami, lecz dzięki oddziaływaniu elektromagnetycznemu i magnetycznemu unosi się nad podłożem. Jest to metoda coraz częściej stosowana w kolejnictwie.

Za projektem stoi China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), która znana jest z produkcji pocisków do broni wojskowej.  Ultraszybki pociąg UHS wykorzystuje niskociśnieniowy tunel typu Hyperloop. W początkowych testach na dystansie 2 kilometrów T-Flight osiągnął niesamowitą prędkość 623 km/h. Nie jest to jednak ostatnie słowo, jakie korporacja ma do powiedzenia. CASIC planuje uruchomić T-Flight z pełną prędkością maksymalną 1000 km/h w drugiej fazie testów, która będzie wymagała wydłużonego toru o długości około 60 km. To więcej niż typowa prędkość lotu najpopularniejszych samolotów pasażerskich.

Głównym celem projektu jest połączenie ultraszybką koleją kluczowych w Chinach miast takich jak Pekin i Szanghaj, które dzieli około 1200 kilometrów. CASIC chce, by podróż między nimi trwała maksymalnie 1,5 godziny. Aktualne koleje dużych prędkości pokonują tę odległość w około 5-6 godzin. Z kolei loty trwają nieco ponad dwie godziny.

Grafika: China Science/Twitter

 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu