1

Blogosfera w 2008 wg Technorati, część druga

Skoro ustaliliśmy już kim jest bloger i jakiego bloga lub blogi prowadzi, czas zatem żeby dowiedzieć się o czym pisze, dlaczego o tym i czy coś na tym zyskuje. Większość blogerów pisze na bardzo różne tematy, od osobistych przeżyć po komentarze nt bieżących wydarzeń. Badanie wykazało, że blogi osobiste i blogi profesjonalne są porównywalnie popularne. […]

Skoro ustaliliśmy już kim jest bloger i jakiego bloga lub blogi prowadzi, czas zatem żeby dowiedzieć się o czym pisze, dlaczego o tym i czy coś na tym zyskuje.

Większość blogerów pisze na bardzo różne tematy, od osobistych przeżyć po komentarze nt bieżących wydarzeń. Badanie wykazało, że blogi osobiste i blogi profesjonalne są porównywalnie popularne. Blogerzy uważają, że ich styl pisania jest szczery, dowcipny a co ważne, często ich wiedza jest na poziomie eksperckim.

Ciekawe spostrzeżenia dotyczą anonimowości blogerów. Większość respondentów prowadzi blogi pod własnym nazwiskiem. Ci blogerzy zauważyli pozytywny wpływa blogowania na swoje życie prywatne i zawodowe. Ponad połowa z nich stała się bardziej rozpoznawalna w swojej branży, a jeden na pięciu wystąpił w radiu lub telewizji w związku z prowadzeniem bloga.

Wracając do tematów blogów, Technorati ustaliło, że średnio bloger pisze na ok. 5 różnych tematów, m.in. technologie, polityka, muzyka, film, podróże itp. Z zaproponowanej przez Technorati listy tematów (ok. 20) aż 40% blogerów nie odnalazło swojego bloga. Piszą oni w kategorii Inne, czyli sztuka, piękno, blogowanie, energia alternatywna, komiksy i wiele innych.

Abstrahując od tematu bloga główną motywacją do jego prowadzenia jest chęć auto-ekspresji lub chęć dzielenia się wiedzą. Oprócz tego blogerzy piszą, gdyż:

  • Oczekują przyśpieszenia kariery
  • Chcą zarobić
  • Chcą się promować
  • Żeby być opublikowanym

Chociaż w odpowiedzi na pytanie dlaczego blogują, większość odpowiedziała, że dla przyjemności.

Jeśli chodzi o anonimowość blogerów, badanie wykazało, że 2/3 publikuje pod własnym nazwiskiem. Pozostali obawiają się ujawnić swoją tożsamość z uwagi na m.in. brak zrozumienia dla swoich poglądów ze strony znajomych, ryzyko utraty pracy, cenzurę (Chiny).

Zdecydowana większość blogerów obserwuje pozytywny wpływ prowadzenie bloga na swoje życie. Zwiększyli oni kontakt ze znajomymi, są bardziej zaangażowaniu w swoje hobby itp.

Poza tym blogowanie ma też liczne korzyści. Połowa blogerów uczęszcza na różnego rodzaju wydarzenia (konferencje, koncerty, pokazy filmów) w związku z prowadzonym blogiem, i 1/3 z nich dostaje się na nie bezpłatnie. Dodatkowo blogerom zdarza się otrzymywać darmowego produkty, m.in. płyty DVD, książki, komputery czy sprzęt elektroniczny.

Źródło: Raport Technorati, Dzień drugi: The What and Why of Blogging