Motoryzacja

Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce: rządowy plan elektromobilności wypali?

Marek Adamowicz
Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce: rządowy plan elektromobilności wypali?
Reklama

Barometr Elektromobilności to coroczne badania dotyczące zainteresowania Polaków autami elektrycznymi. Okazuje się, że z roku na rok coraz bardziej przekonujemy się do elektryków.

Co roku wśród Polaków przeprowadzane są badania dotyczące potencjału zakupowego w zakresie potencjalnego zakupu samochodów elektrycznych, a także preferencji samych kierowców związanych z infrastrukturą potrzebną do ładowania auta elektrycznego. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród reprezentatywnej grupy Polaków, którzy realnie biorą pod uwagę zakup auta elektrycznego powstaje później Barometr Elektromobilności. Wyniki tegorocznego raportu są niezwykle interesujące.

Reklama

Barometr elektromobilności 2018: po co takie badania

Nad tworzeniem Barometru Elektromobilności czuwa Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternetywnych, a partnerami w całym projekcie są m.in. ABB Polska, BZ WBK Leasing czy Volkswagen Group Polska. Według Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego PSPA, tworzenie Barometru ma jest korzystne dla samych Polaków: „Założeniem Barometru jest cykliczne zbieranie, przetwarzanie, a następnie publikowanie ocen aktualnego i przewidywanego popytu na EV w Polsce. Zestawienie wyników ex ante badania ze statystyką publiczną ex post, pozwala uzyskać ogólny obraz koniunktury w Polsce oraz perspektyw rozwoju rynku pojazdów elektrycznych”.


źródło: Barometr Elektromobilności 2018

Sam raport skupia się nie tylko na preferencjach zakupowych obywateli (jakie samochody byłyby brane pod uwagę oraz ile Polacy byliby skłonni wydać na zakup auta elektrycznego), ale też kwestiach infrastruktury oraz samych korzyści jakie płynęłyby z zakupu auta elektrycznego. Z danych prezentowanych w tegorocznym Barometrze elektromobilności okazuje się, że Polacy coraz chętniej spoglądają na samochody elektryczne oraz inne konstrukcje mocno z nimi spokrewnione.

Barometr elektromobilności 2018: wyniki

Jak wynika z tegorocznych badań składających się na Barometr elektromobilności 2018 zakup samochodu elektrycznego rozważa już 17 procent badanych – to o ponad 5 procent więcej niż w ubiegłorocznym badaniu (12,4 procent). W tych procentach zawarte również zostały osoby zastanawiające się nad zakupem auta typu hybryda plug-in PHEV. Nad samymi hybrydami z kolei myśli już ponad 28 procent respondentów. Do takich preferencji przekonuje Polaków m.in. mniej szkodliwe oddziaływanie na środowisko i niższe koszty eksploatacji. Chociaż auta elektryczne i hybrydowe zdobywają coraz większą popularność to nadal najchętniej wybierane są pojazdy napędzane silnikami benzynowymi (50 procent) oraz dieslami (35 procent).


źródło: Barometr Elektromobilności 2018

Reklama

Co ciekawe wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi nie przekłada się na samą sprzedaż elektryków na terenie Polski. W pierwszym kwartale bieżącego roku zarejestrowano ledwie 340 aut elektrycznych. Według ekspertów największe znaczenie w tej materii ma temat kosztów zakupu, bowiem przeglądając większość ofert na elektryczne pojazdy jest niemal dwukrotnie wyższa niż na identyczne auto z konwencjonalnym źródłem napędu. Z danych Barometru wynika, że statystyczny Polak mógłby przeznaczyć na zakup auta elektrycznego od 80 do 90 tysięcy złotych – obecne ceny nowych elektryków przekraczają kwotę 140 tysięcy. W tej kwestii duże nadzieje pokładane są w ustawie o elektromobilności, która zaczęła obowiązywać na początku bieżącego roku.


Reklama

źródło: Barometr Elektromobilności 2018

Do zakupu samochodu elektrycznego mogłoby przekonać też kilka innych czynników oprócz niższej ceny. Z danych wynika, że zwiększenie liczby punktów ładowań, zwolnienie zakupu z podatków, darmowe parkowanie w strefach parkowania czy wjazd do stref niskoemisyjnych i możliwość korzystania z buspasów to główne cechy z których chcą korzystać Polacy myślący nad zakupem samochodu elektrycznego. Eksperci podkreślają, że największym zainteresowaniem cieszyłyby się formy wsparcia finansowego, które obecnie działają w innych krajach europejskich.

Z ogólnych wniosków Barometru możemy wyczytać wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi w Polsce, jednak wysokie ceny, brak państwowego wsparcia i infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych jest największą barierą w realizacji zainteresowania Polaków elektromobilnością.


źródło: Barometr Elektromobilności 2018

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama