Jestem już po konferencji prasowej w siedzibie Banku Zachodniego WBK, gdzie przedstawiciele banku zademonstrowali właśnie nową formę zakładania konta, bez konieczności fizycznej obecności w placówce banku, wystarczy komputer z dostępem do sieci, wyposażony w kamerkę i mikrofon.
Bank Zachodni WBK wprowadza wideoweryfikację tożsamości i logowanie odciskiem palca na Androidzie
Pierwszym bankiem, który udostępnił taką możliwość zakładania konta był Alior Bank, pisałem Wam o tym pod koniec maja tego roku. Tam wystarczy okazać przed kamerą konsultantowi dowód osobisty pod różnymi kątami i zweryfikować SMS-em swój numer telefonu.
Po udanym zestawieniu połączenia, poproszeni będziemy o okazanie konsultantowi naszego dowodu osobistego z każdej strony i pod różnymi kątami, aby można było zweryfikować jego autentyczność. Następnie konsultant wykonuje zdjęcie obu stron dowodu jak i zdjęcie klienta. Specjalne oprogramowanie porównuje zdjęcie z dowodu oraz zdjęcie klienta, a wykorzystywana technologia OCR do zczytywania danych ze zdjęcia, pozwala na wypełnienie wniosku pozostałymi danymi klienta.
Jak będzie wyglądało zakładanie konta w Banku Zachodnim WBK?
Na początek pochwalili się kilkoma cyframi, odnośnie liczby klientów korzystających z konta przez internet. Na dziś BZ WBK posiada 2 miliony klientów cyfrowych, a milion na urządzeniach mobilnych oraz 175 tysięcy klientów, którzy korzystają z bankowości tylko na mobile. A przechodząc już do biometrii wspomnieli, że już od dwóch lat stosują rozpoznawanie głosu na infolinii. Mają przy tym ponad 30 tysięcy próbek głosu oraz, że popularność tej metody uwierzytelniania rośnie rok do roku o 337%.
Ponadto na urządzeniach mobilnych stosowana jest biometria odcisku palca, na iOS jest już 20 tysięcy klientów korzystających z Touch ID do logowania, a dziś pojawi się w Google Play aplikacja na Androida z tą samą funkcjonalnością. Teraz przyszedł więc czas na wdrożenie biometrii twarzy. Na wstępie zaznaczyli, że z chwilą pojawienia się iPhone X, od razu udostępnią możliwość logowania się przy użyciu Face ID.
Na początek ważna rzecz, dotycząca prywatności, podczas procesu zakładania konta poprzez wideoweryfikację, udzielamy zgody na jednokrotne przetwarzanie danych biometrycznych. Te dane nie są później nigdzie przechowywane, służą jedynie to jednorazowej identyfikacji w procesie zakładanie rachunku przez wideoweryfikację. Po zakończonej rozmowy wzorzec biometryczny jest usuwany. Dla przykładu, jeśli ten sam klient ponownie będzie chciał w ten sposób założyć kolejne konto, proces weryfikacji będzie musiał być powtórzony.
Aby przejść do wideoweryfikacji wypełniamy standardowy wniosek o założenie konta, czyli podstawowe dane osobowe i kontaktowe, po czym jako metodę weryfikacji wybieramy połączenie wideo z doradcą.
Po zestawieniu połączenia, doradca prosi o pokazanie z każdej strony dowodu osobistego oraz obracanie go we wszystkich kierunkach, by upewnić się, że dowód jest prawdziwy.
W kolejnym etapie sprawdzana jest twarz klienta, algorytm biometryczny bada elementy stałe, które można dostrzec na twarzy, takie jak rozstaw oczy czy uszu i porównuje ze zdjęciem w dowodzie osobistym. Dostawca algorytmu gwarantuje dokładność takiej weryfikacji na poziomie bliskim 100%.
Z dowodu dodatkowo zczytywane są dane do umowy przy wykorzystaniu OCR. Po pozytywnej weryfikacji doradca przygotowuje niezbędne dokumenty i umowę, która później prezentowana jest klientowi na ekranie, a po akceptacji i potwierdzeniu, że wyraża zgodę na zawarcie umowy drogą elektroniczną, dostaje ją później od razu na adres email wraz z innymi dokumentami.
Po zakończeniu rozmowy rachunek jest już uruchamiany, numer NIK zapisany jest w umowie, a pierwszy PIN przychodzi SMS-em, tak więc od razu można się zalogować. Wideoweryfikacja będzie działać od jutra poprzez stronę banku, a w ciągu kilku dni udostępniona zostanie również w aplikacji mobilnej.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu