19

Apple nie jest maszynką do robienia pieniędzy, tam chodzi o styl

Dość głośnym echem odbił się w sieci wywiad z Sir Jonathanem Ive, głównym projektantem w firmie Apple. Spod jego ręki wyszły takie produkty jak iPhone, iPad czy iMac i jego zdaniem „(..)nieprawdą jest, że wygląd jest ważny. Jest on podstawowym warunkiem.” Jonathan jest również zwolennikiem zasady, że „dobre jest wrogiem lepszego”. Firmie z Cupertino poświęcił […]

Dość głośnym echem odbił się w sieci wywiad z Sir Jonathanem Ive, głównym projektantem w firmie Apple. Spod jego ręki wyszły takie produkty jak iPhone, iPad czy iMac i jego zdaniem „(..)nieprawdą jest, że wygląd jest ważny. Jest on podstawowym warunkiem.” Jonathan jest również zwolennikiem zasady, że „dobre jest wrogiem lepszego”. Firmie z Cupertino poświęcił już ponad 20 lat swojego życia.

Dzięki ujawnionym całkiem niedawno prototypom i wczesnym planom takich urządzeń jak iPhone i iPad mogliśmy wreszcie zrozumieć, jak długą drogę każdy z tych produktów przebył, by przybrać ostatecznie formę, w jakiej postrzegamy je dzisiaj. W swoich wypowiedziach Ive zaznaczył jak szybko potrafi się wszystko zmienić, jeśli chodzi o pomysł na wygląd czegokolwiek – „Czymś niesamowitym jest fakt, że w pewien wtorek nie masz kompletnego pomysłu na cokolwiek, by nieco później pojawił się on znienacka.”

Jonathan nie mógł nie wspomnieć o powrocie Steve’a Jobsa do Apple w latach dziewięćdziesiątych, kiedy firma była na skraju bankructwa. Podstawą działania Steve’a była chęć stworzenia dobrych produktów, a nie zarobienia pieniędzy. Z jego (Steve’a) obserwacji wynikało, że powodem takiej sytuacji są niewystarczająco dobre produkty, więc naturalnie trzeba było zacząć od właśnie tego.

Popularny „Johnny” zaznaczył także, że w Apple wielu rzeczom mówi się po prostu „nie”, by móc pracować nad taką ilością produktów, która pozwoli na pełne zaangażowanie i „opiekę” nad każdym z nich. Przypomniał także o tym, jak bardzo jest podekscytowany byciem częścią całego procesu powstawania produktu.Dowiedzieliśmy się także, że Apple nie przeprowadza analizy rynku. Skutkami takiego zachowania jest przeciętność. Odpowiedzialnością projektanta jest zrozumienie potencjalnych możliwości i bycie obeznanym w świecie technologii, co ma pozwolić na stworzenie produktu wpasowującego się w te możliwości.

Wiele cierpkich słów może być wypowiedzianych pod adresem Apple odnośnie poczynań w amerykańskich sądach, nie można jednak zarzucić tej firmie przebłysków geniuszu jej pracowników, których efektami są produkty, które od wielu lat są inspiracją dla innych firm jak i zwykłych ludzi.

Źródło via TheVerge, foto: 1, 2, 3.