11

Apple nie bierze jeńców

Jest to tekst Jacka Artymiaka, który tworzy serwis texy.co Lubię wychodzić poza opłotki mojego internetowego światka i odwiedzać strony producentów sprzętu i oprogramowania, którzy niekoniecznie należą do czołówki Web 2.0 o Web^2 nie mówiąc, bo zajmują się sprzedażą czegoś zupełnie innego niż gałki oczne. Ostatnio nadarzyła się taka okazja po rozmowie z moją córką, która zainteresowała się […]

Jest to tekst Jacka Artymiaka, który tworzy serwis texy.co

Lubię wychodzić poza opłotki mojego internetowego światka i odwiedzać strony producentów sprzętu i oprogramowania, którzy niekoniecznie należą do czołówki Web 2.0 o Web^2 nie mówiąc, bo zajmują się sprzedażą czegoś zupełnie innego niż gałki oczne. Ostatnio nadarzyła się taka okazja po rozmowie z moją córką, która zainteresowała się tworzeniem muzyki. Nie musiała mnie długo przekonywać, bo sam lubię eksperymentować z dźwiękiem no i lubię wszysko co ma pokrętła, przyciski i mrugające diody.

Rozpocząłem więc poszukiwania sprzętu i oprogramowania, które mogłyby pomóc jej realizować nową pasję. Im dłużej szukałem tym bardziej zacząłem sobie zdawać sprawę z tego jak bardzo iPhone, iPod Touch oraz iPad opanowały najróżniejsze sfery naszego życia oraz jak bardzo są poza jakąkolwiek konkurencją.

Weźmy pod lupę producentów sprzętu i oprogramowania do nagrywania, montażu i produkcji muzyki. Od czasów Atari ST królują tam komputery z monitorami, klawiaturami i osprzętem MIDI potrzebnym do nagrania kilku minut radości. Ale to nie musi potrwać długo. Kto chce komponować, nagrywać lub obrabiać dźwięk na iPadzie albo nawet iPhonie czy iPodzie nie musi już w zasadzie kupować komputera, bo spora część studia nagraniowego została już przeniesiona na system iOS lub zamieniona w podstawkę lub przystawkę do iSprzętu.

Aby nie być gołosłownym postanowiłem zaprezentować wyniki moich poszukiwań. Zaprezentowany wybór producentów nie jest pełny, ale powinien dać dobry obraz tego co już można robić wykorzystując urządzenia działające pod kontrolą systemu iOS jako komputer specjalnego przeznaczenia:

Akai

Firma znana m.in. z serii samplerów MPC produkuje trzy klawiaury MIDI, które można podłączać do iPhone’a, iPoda lub iPada:

Alesis

Firma, która jako jedna z pierwszych zaprezentowała decki do DJ-ki z iPodem Classic jako biblioteką nagrań proponuje trzy interfejsy audio wraz z towarzyszącym im oprogramowaniem do nagrywania oraz obróbki dźwięku do iPada:

Apogee

Nadworny producent interfejsów audio do programu Logic prezentuje coś dla mniej zamożnych muzyków i producentów:

  • Apogee JAM — uniwersalny interfejs audio do iPada, iPhone’a, iPoda lub dowolnego Maca. Na urządzeniach z iOS współpracuje z aplikacją GarageBand.

Image Line

Image Line oferuje mobilną wersję znanego pakietu Fruity Loops w postaci aplikacji FL Studio Mobile na iPhone’a, iPoda i iPada. A zatem można już składać bity nawet w autobusie MPK i nie jest do tego potrzebny MPC500.

PreSonus

Znana z profesjonalnych wzmacniaczy i procesorów dźwięku firma oferuje aplikacje do sterowania pracą najnowszych wersji swoich produktów:

Propellerhead Software

Jeśli jesteś uzależniony od ReBirtha i musisz koniecznie sprawdzić pomysł, który przyszedł ci do głowy w pociągu relacji Warszawa-Poznań, wypróbuj najnowszy produkt “śmigłogłowych”:

Fostex

Narzekasz na jakość dźwięku w nagraniach wideo rejestrowanych za pomocą najnowszego iPhone’a? Fostex ma rozwiązanie:

  • AR–4i — mikrofon poprawiający jakość dźwięku nagrywanego razem z obrazem video na telefonach iPhone 4/4S oraz iPodach Touch najnowszej generacji.

Novation

Dla tych, którzy często rekonfigurują swoje oprogramowanie i sprzęt MIDI, Novation ma przydanych gadżet:

  • Automap — oprogramowanie konfigurujące programy do tworzenia muzyki z klawiaturami oraz innymi peryferiami z interfejscem MIDI

Steinberg

Cubase, jedna z najpopularnieszych aplikacji do tworzenia muzyki doczekała się dodatku w postaci aplikacji na iOS zastępującej kontroler sprzętowy.

TASCAM

Producent legendarnych wśród gitarzystów i wokalistów rejestratorów kasetowych i cyfrowych Portastudio sprzedaje też wersję mobilną pod nazwą TASCAM Portastudio for iPad. A wśród sprzętu firmy znajdziemy interfejsy audio i MIDI ze wsparciem dla iOS, iU2 i iXZ, mikrofon iM2.

Muszę przyznać, że ta lista robi wrażenie. Można powiedzieć, że strach otworzyć lodówkę, a przynajmniej zaglądać do studia nagrań, bo iPhone jest tam prawie wszędzie.

Kiedy Apple wyposaży swoje urządzenia mobilne w mocniejsze procesory i układy do przetwarzania dźwięku zniknie z półek duża grupa oprogramowania oraz urządzeń, bez których nie może może istnieć studio nagrań. Owszem, będą i tacy, który każą sobie włożyć do trumny swoje lampowe Manley’e, ale następca Satisfaction może powstać na iPadzie albo iPhonie.

No a Android? A jakoś go nie widać. Miało być pięknie, został udostępniony zestaw deweloperski bazujący na Arduino i co? I nic. Może “za pół roku”?

A reszta graczy na rynku mobilnym? Nie liczy się w tym segmencie wcale.

Jacek Artymiak tworzy serwis texy.co