11

Apple będzie mieć swoja rewolucję w motoryzacji. Zamiast kluczyka iPhone

Przez wiele lat mówiło się o planach Apple na zbudowanie własnego inteligentnego auta. W najbliższej przyszłości niczego takiego nie ujrzymy, ale to nie oznacza, że firma z Cupertino nie zaznaczy swojej obecności na rynku motoryzacji.

Smartfon stał się naszym najbardziej osobistym i zaufanym urządzeniem. Jednocześnie na przestrzeni lat udało mu się zastąpić kilka innych gadżetów, których używaliśmy jeszcze zanim powszechne stały się telefony komórkowe oraz których używaliśmy obok komórek. Odtwarzacze muzyki czy aparaty, a ostatnio portfele szybko stały się ofiarami mobilnego telefonu, a wkrótce to samo może spotkać kluczyk od auta. W pewnym stopniu już do tego doszło, bo dzięki aplikacjom mobilnym – jak ta od Tesli – możliwości zdalnego otwierania, zamykania i wyprowadzania auta na podjazd są dostępne od dawna, ale integracja na poziomie systemu operacyjnego będzie czymś zupełnie innym.

Apple i BMW pracują nad CarKey

iPhone zastąpi kluczyki do auta

I właśnie o takich planach Apple wiemy od lutego, gdy w wersji beta iOS 13.4 pojawiła się wzmianka o CarKey. Teraz, gdy za rogiem czai się iOS 14, dzięki doniesieniom 9to5mac, dowiadujemy się, że pierwszym partnerem Apple będzie marka BMW. Nic w tym zaskakującego, bo przecież to ten koncern jako pierwszy w swoich autach wprowadził bezprzewodową obsługę CarPlay. Taki kro był znaczący posunięciem w rozwoju platformy samochodowej Apple, ponieważ do tamtego momentu do działania CarPlay niezbędne było podłączenie iPhone za pomocą przewodu, a to w wielu sytuacjach zbyt komfortowe nie jest.

W skład Car Connectivity Consortium, mającego na celu standaryzować technologie cyfrowego kluczyka Digital Key, wchodzi wielu producentów, w tym Audio, BMW, General Motors, Volkswagen, a także LG, Samsung i Apple. Specyfikacja nowego Digital Key 2.0 wprowadza nowości w użyciu NFC, które ma zwiększyć kompatybilność pomiędzy rozwiązaniami autami i produktami różnych marek. Apple i BMW już wspierają Digital Key 2.0, dlatego nic dziwnego że o wiele ciekawszymi informacjami są te, które dotyczą jego nowszej wersji oznaczonej numerkiem 3.0.

Polecamy: iOS 13.4 w wersji beta dostępne dla każdego. Garść nowości od Apple

W dokumentach można przeczytać między innymi o dodaniu nowości, jaką jest pasywny dostęp do lokalizacji. Oznacza to, że mechanizm dysponuje możliwością zweryfikowania dokładnego położenia cyfrowego kluczyka, którego nie będziemy musieli wyjmować z torby czy kieszeni. Nie przekłada się to jednak tylko na o wiele wygodniejsze otwieranie samochodu, ale także zwiększa możliwości systemu lokalizacyjnego samego auta.

Dla kogo CarKey od Apple?

W takich okolicznościach wykorzystywane będą moduły Bluetooth Low Energy oraz technologia radiowa Ultra-Wideband opierająca swoje działanie na wysyłaniu krótkotrwałych impulsów, których czas trwania wynosi około kilkudziesięciu pikosekund (jedna bilionowa sekundy) i dysponuje prędkością do 2 Gb/s.  W ten drugi moduł wyposażone są tylko modele iPhone 11, 11 Pro i 11 Pro Max i w chwili obecnej UWB jest w nich wykorzystywany tylko w celu usprawnienia działania AirDropa (technologii Apple do wymiany danych pomiędzy urządzeniami z iOS, iPadOS i macOS).

Co ciekawe, dokumentacja iOS-a ujawnia, że CarKey będzie też działać na smarrtwatchu Apple Watch, lecz nawet jego najnowsza generacja nie jest wyposażona w UWB. Czyżby Apple nie zamierzało wymagać do działania CarKey tego właśnie modułu? Jeśli by tak było, to w takiej sytuacji posiadacze starszych modeli iPhone również mogliby liczyć na opcję korzystania z CarKey.

Źrodła, obrazki: 9to5mac, macrumors, dongle@twiter.