6

Aplikacje w Google TV – na razie idą bardzo słabo

Xyologic przygotował ciekawy raport odnośnie aplikacji w Google TV. Monitorowanie tego „rynku” rozpoczęli jeszcze w sierpniu 2011 roku ale teraz chyba pierwszy raz udostępnili te dane przy okazji uruchamiając pierwszą wyszukiwarkę aplikacji na TV (na razie Google TV ale myślę, że szybko dojdą inni producenci). Od Sierpnia do chwili obecnej do sklepu z aplikacjami Google […]

Xyologic przygotował ciekawy raport odnośnie aplikacji w Google TV. Monitorowanie tego „rynku” rozpoczęli jeszcze w sierpniu 2011 roku ale teraz chyba pierwszy raz udostępnili te dane przy okazji uruchamiając pierwszą wyszukiwarkę aplikacji na TV (na razie Google TV ale myślę, że szybko dojdą inni producenci).

Od Sierpnia do chwili obecnej do sklepu z aplikacjami Google TV zostało dodane 64 dedykowane aplikacje które w sumie zostały zainstalowane blisko 5 milionów razy. Niestety to tylko pozornie dobry wynik osiągnięty dzięki 6 programom pre-instalowanym, które w sumie odpowiedzialne są za 4,4 miliony pobrań. Okazuje się więc, że niezależne programy osiągnęły zaledwie 352 tysiące instalacji.



Na powyższym zestawieniu widać, że tak naprawdę liczą się tylko i wyłącznie aplikacje dostarczone wraz z Google TV. Reszta jest to szczątkowa ilość zainstalowana prawdopodobnie przez geeków i tak zwanych early adopters

Na razie więc nie ma bumu na Smart TV, o ile bowiem użytkownicy doceniają posiadanie VOD w TV czy też możliwość przeglądania Youtube o tyle z ich angażowaniem w nieco inne aplikacje jest już kłopot. Powodów na chwile dzisiejszą takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele. Najprostszy i najbardziej oczywisty to ilość sprzedanych Google TV. Bez bazy użytkowników trudno spodziewać się dobrych wyników jeśli chodzi o aplikacje telewizyjne.

Inna sprawą jest tak naprawdę potrzeba użytkowników. O ile bowiem każdy z nas chętnie zainstaluje sobie VOD od iPla czy TVN, TVP o tyle już z instalacją na swoim telewizorze Twittera czy Facebooka ma problem. Na dzień dzisiejszy bowiem telewizor bardziej kojarzy nam się z odtwarzaczem mediów a nie z interaktywną skrzynka do wszystkiego. Smart TV to wprawdzie bardzo zacny pomysł z wieloma ciekawymi trendami ale może okazać się że wiele z nich to potrzeby wymyślone przez działy marketingu.

Mimo słabych początków zarówno jeśli chodzi o Google TV jak również Apple TV wierzę, że w przyszłości pojawi się rynek aplikacji TV. Zapewne do tego czasu poprawiony zostanie trochę interfejs obsługujący TV, może w inny sposób będziemy komunikować się z naszym telewizorem (bo w końcu coś kiedyś zastąpi nieśmiertelnego pilota) – tego moim zdaniem potrzebuje Smart TV aby rozwinąć skrzydła.