Bezpieczeństwo w sieci

Tak bardzo ufamy, że korzystanie z bankowości jest bezpieczne, że od roku 70% Polaków nie zmieniło hasła do niej

Grzegorz Ułan
Tak bardzo ufamy, że korzystanie z bankowości jest bezpieczne, że od roku 70% Polaków nie zmieniło hasła do niej
15

Z jednej strony Polacy ufają, że korzystanie z bankowości internetowej czy mobilnej jest bezpieczne - 91% Polaków tak deklaruje, ale z drugiej strony odpuszczamy elementarne zasady bezpieczeństwa po naszej stronie, 70% Polaków nie zmieniło hasła do systemu transakcyjnego swojego banku w ostatnim roku.

Związek Bańków Polskich opublikował niedawno raport „Cyberbezpieczny portfel” z ciekawymi danymi odnoszącymi się do postrzegania przez nas cyberbezpieczeństwa. Wynika z niego, że 91% Polaków deklaruje, że korzystanie z  bankowości internetowej i  mobilnej jest bezpieczne.

Co więcej, uważamy nasze banki za lepiej przygotowane na cyberzagrożenia niż wojsko i policja czy instytucje rządowe.

Dalsze wyniki pokazują jednak, iż uważamy, że to inni mają jedynie dbać o bezpieczeństwo, nie my. 74% badanych uważa, że nie potrzebuje podnosić swojej wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej (badanie Kantar TNS na zlecenie ZBP), jednocześnie 82% Polaków zdaje sobie sprawę z rosnącego ryzyka stania się ofiarą cyberataku, a 76% spotkało się z próbą wykradzenia danych logowania do bankowości internetowej.

Jak się zabezpieczamy? Tylko 16% Polaków stosuje różne hasła do różnych serwisów, to o 12 punktów procentowych mniej niż średnia europejska. Najlepiej na tym polu wypada Szwecja, gdzie 60% badanych deklaruje stosowanie różnych haseł.

A co z hasłami do bankowości internetowej? Jedynie 30% Polaków przyznaje, że zmienia hasło do banku minimum raz w roku, 3 lata temu było gorzej, bo odsetek ten wynosił 22%, jednak to i tak mały progres zważywszy na wciąż pojawiające się informacje o atakach i próbach wyłudzeń w sieci.

Obowiązkiem instytucji przechowujących wrażliwe dane jest odpowiednie ich zabezpieczenie przed kradzieżą, jednak istnieją sposoby ograniczenia ryzyka wyłudzenia prywatnych informacji, które może wykonać konsument. Wszak nawet najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie będą efektywne, jeśli podstawowe zasady nie będą przestrzegane przez użytkowników internetu i nowoczesnych usług bankowych. Do takich czynności należą między innymi częsta zmiana haseł do kont, nie używanie prostych skojarzeń w ich tworzeniu, czy nie zapisywanie ich na papierze. Według badania przeprowadzonego przez KE nawyki użytkowników internetu zmieniają się na lepsze, jednak w wielu krajach Unii Europejskiej pozostaje w tym zakresie jeszcze wiele do zrobienia.

Tak więc zmieniajmy hasła systematycznie, najlepiej w z góry zdefiniowanych odstępach czasu, na przykład raz w miesiącu podczas robienia przelewów. Hasła ustalajmy silne, składające się z liter małych i dużych, cyfr i znaków specjalnych. Oczywiście stosujmy też różne hasła w różnych serwisach i nie korzystajmy z bankowości na obcych komputerach czy łącząc się z publicznymi hotspotami. Nie zapominajmy też o dokładnym sprawdzaniu adresu, z którego przychodzi korespondencja z banku i adres strony bankowości elektronicznej naszego banku, na której logujemy się na nasze konto.

Cały raport ZBP dostępny jest pod tym linkiem (pdf).

Źródło: Związek Banków Polskich.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu