26

5 najlepszych darmowych edytorów tekstu

Co wybrać spośród darmowych edytorów tekstu jak nie chcemy płacić za pełną wersję pakietu Office? Często stajemy przed takim wyborem, bo edytor tekstu to chyba najczęściej wykorzystywana aplikacja na komputerach po przeglądarce.

Wybrałem więc pięć propozycji na skorzystanie z darmowych wersji edytorów tekstu. Dwie z nich to wybór subiektywny, a trzy obiektywny dla osób, które preferują pełny pakiet biurowy w postaci programu do zainstalowania na komputerze na dowolnym systemie Windows, mac OS lub Linux.

Google Dokumenty – darmowy edytor tekstu w przeglądarce

Tak naprawdę na co dzień korzystam w pracy z trzech edytorów – edytor w WordPressie z wiadomych względów, ale zanim tekst do niego trafi do ostatecznej edycji, do jego tworzenia wykorzystuję albo Google Dokumenty, albo Calmly Writer.

Zacznijmy jednak od Google Dokumenty. Jeszcze do niedawna przez wiele ostatnich lat korzystałem też z Libre Office, ale z czasem zauważyłem, iż tylko do wyciągania obrazków z przesyłanych do mnie dokumentów .docx.

Jednak niedawno odkryłem, iż nieco naokoło można to robić też z poziomu Google Dokumenty, wykorzystując do tego opcję zapisywania obrazków w Google Keep.

W ten sposób, w zasadzie zbędny był mi dodatkowy edytor tekstu do instalowania na komputerze. Google Dokumenty z powodzeniem wykorzystuję do pisania tekstów, które muszę później udostępniać komuś do wspólnej edycji, bez problemu odczytuje i zapisuje je w formacie .docx czy .pdf, jest wygodny w formatowaniu, łącznie z nagłówkami czy śródtytułami, które prawidłowo później wyświetla je WordPress.

Co istotne dla mnie, w Google Dokumenty mogę bezpośrednio udostępniać teksty z prawem edycji i komentowania. Edytor ten rozpoznaje właściwie też pliki .docx z komentarzami wprowadzonymi w pakiecie Office, co pozwala mi w pełni korzystać z niego bez potrzeby sięgania po inne rozwiązania. Choć nie do końca, ale to już wynika ze specyfiki mojej pracy i narzędzia w WordPressie.

Calmly Writer – prosty edytor do podstawowej edycji tekstu i formatowania

W Google Dokumenty łatwo się tworzy teksty i współpracuje nad nimi z innymi osobami, ale gorzej już z przeniesieniem ich do trybu wizualnego w WordPressie. Zwłaszcza, jak tekst jest już sformatowany i gotowy do publikacji. Przy wklejaniu do draftu przenosi z Google Dokumenty różne znaczniki styli, które potrafią rozwalić tekst.

W takim przypadku korzystam z Calmly Writer – to prosty edytor tekstu, który prawidłowo odczytuje pliki tekstowe i .docx, włącznie z formatowaniem, nagłówkami czy linkami, ale wycina dodatkowe znaczniki, i w ten sposób mogę zwyczajnie metodą kopiuj/wklej przenieść cały gotowy tekst do WordPressa, dodając jedynie później do niego same obrazki.

Z Calmly Writer korzystam codziennie do tworzenia większości swoich tekstów, oczywiście tylko tych, których nie muszę udostępniać do wspólnej edycji.

Darmowe pakiety biurowe z edytorem tekstu

Libre Office

Dla osób, które wolą jednak pracować i tworzyć dokumenty w pakiecie biurowym, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z Libre Office.

Możecie go pobrać ze strony LibreOffice na Windowsa, mac OS i Linuksa. Obsługa języka polskiego wymaga doinstalowania pakietu językowego również dostępnego na tej stronie.

Free Office

Równie często polecanym pakietem biurowym jest Free Office, wyglądem przypominającym nieco pakiet Office od Microsoftu.

W całości jest przetłumaczony na język polski, bez konieczności doinstalowywania dodatkowych pakietów. Do pobrania z tej strony, również na wszystkie systemy.

WPS Office

Na koniec prawdziwy kombajn, jeśli chodzi o dostępne pakiety biurowe (na mac OS „waży” 1,5 GB), który umożliwia synchronizację plików, nad którymi pracujemy pomiędzy różnymi urządzeniami.

Nie ma tu wprawdzie polskiego języka, ale za to można pobrać sprawdzanie pisowni w naszym języku, co powinno być wystarczające do korzystania z edytora tekstu.

Z ciekawych opcji, niedostępnych w innych pakietach biurowych jest możliwość wysyłania dokumentów w postaci linku, którego odbiorca może otworzyć sobie we własnej przeglądarce z gotowym edytorem.

WPS Office do pobrania jest za darmo z tej strony, dostępne są wersja na Windowsa, mac OS i Linuksa, ale również na Androida i iOS, dzięki czemu możemy pracować na na tych samych dokumentach w zasadzie na każdym z posiadanych urządzeń. Podobnie zresztą, jak w polecanych przeze mnie Google Dokumentach.

Stock Image from Depositphotos.