Na stronach Komitetu Badań Radiowych pojawił się coroczny raport z danymi odnoszącymi się do słuchalności radia FM w Polsce w 2018 roku. Wynika z niego, że co raz więcej Polaków słucha tradycyjnego radia, mimo iż mogłoby się wydawać, że ten trend w końcu się zatrzyma.
Nic takiego się nie dzieje, popularność radia FM rośnie w Polsce, dodatkowo raport dla przejrzystości pokazuje dane również z roku ubiegłego, dzięki czemu widać, jak to się zmienia w czasie.
RADIO OGÓŁEM | 2017 | 2018 |
Zasięg dzienny | 71,50% | 72,40% |
21,6 mln osób | 21,8 mln osób | |
Średni czas słuchania (min) | 266 min. | 272 min. |
Zasięg dzienny radia FM w 2018 roku wyniósł 72,4% - ponad 1% więcej niż w zeszłym roku, z tego wynika, że prawie 22 mln Polaków słucha codziennie radia FM, a średnio każdy z nas przez 4,5 godzinny dziennie. W moim przypadku by się zgadzało.
Osobiście zaskoczyły mnie kolejne dane, nie przypominam sobie, aby KBR dzielił się wcześniej danymi odnoszącymi się do źródła sygnału, z którego korzystamy do odsłuchiwania stacji radiowych.
ŹRÓDŁO SYGNAŁU RADIOWEGO | 2017 | 2018 |
Antena radiowa FM | 66,70% | 67,80% |
Internet | 7,40% | 8,00% |
Dekoder TV kablowej/cyfrowej | 3,30% | 3,20% |
Okazuje się, że w zeszłym roku zaledwie 7,4% Polaków słuchało radia przez internet, a w tym roku niewiele więcej, bo 8%. W dobie dużych paczek danych i dużo lepszej jakości odbioru, czy to online przez komputer czy przez aplikację mobilną, nadal słuchamy stacji radiowych w tradycyjnych radioodbiornikach - 67,8%. Tutaj się rozdzielam w statystykach - na radio FM w domu, a w trasie na internet w telefonie, w którym słucham stacji radiowych FM poprzez TuneIn - polecam tę aplikację fanom radia, nie tylko polskiego.
MIEJSCE SŁUCHANIA (zasięg w kwadransach) | 2017 | 2018 |
W domu | 43,10% | 40,70% |
W pracy | 13,10% | 13,80% |
W samochodzie | 35,80% | 38,40% |
W innym miejscu | 6,70% | 7,40% |
Kolejne dane sugerują, że cały czas rosnąca słuchalność radia FM w Polsce ma miejsce dzięki jej wzrostowi w samochodzie - prawie 3% więcej niż w zeszłym roku, z drugiej strony w domu radia FM słucha prawie 3% mniej Polaków. Słuchalność w pracy wzrosła z 13,1% do 13,8%, a w innych miejscach również niewielki wzrost - rozumiem, że chodzi tu miejsca, gdzie mimowolnie słuchamy radia, na przykład w autobusie, w podróży.
W jakich godzinach najwięcej Polaków słucha radia? W dni powszednie, pomiędzy 9:00 a 15:00 w każdej godzinie słucha radia od 9 mln do 9,6 mln Polaków.
Na koniec zerknijmy jakie radia były najpopularniejsze w zeszłym roku.
Ogólnopolskie stacje radiowe | październik - grudzień 2017 | październik - grudzień 2018 |
Radio RMF FM | 26,60% | 26,00% |
Radio ZET | 12,40% | 12,70% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 6,90% | 5,90% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 6,10% | 5,60% |
VOX | 3,80% | 4,00% |
Radio TOK FM | 2,00% | 2,10% |
AntyRadio | 1,90% | 1,80% |
Radio Maryja | 1,90% | 1,80% |
RMF Classic | 1,30% | 1,70% |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,60% | 0,60% |
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia | 0,60% | 0,60% |
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN | 0,30% | 0,30% |
Tradycyjnie, dwa pierwsze miejsca okupowane są przez radio RMF FM, które nieznacznie straciło na słuchalności w porównaniu z rokiem ubiegłym i Radio Zet, które w drugą stronę - zyskało. Kolejne spadki zaliczają Program 1 Polskiego Radia i "Trójka", które jeszcze w 2015 roku (nieprzypadkowy rok), mogły pochwalić się słuchalnością odpowiednio około 10% i 8%.
–
Źródło: Radio Track, Kantar Polska S.A. na zlecenie Komitetu Badań Radiowych, badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat, wielkość próby: 2018 – 83 404 , 2017 – 83 366 respondentów.
Photo: Wavebreakmedia/Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu