Polska

"Zapowiada się pierwszorzędna technologiczna balanga" A my wiemy co, gdzie i kiedy

Maciej Sikorski
"Zapowiada się pierwszorzędna technologiczna balanga" A my wiemy co, gdzie i kiedy
6

Rzeczywistość wirtualna to temat, któremu poświęcamy sporo uwagi. Wpisy zazwyczaj dotyczą prac i osiągnięć zagranicznych firm budujących nowy segment rynku, tym razem jednak zostaniemy na rodzimym podwórku. Bo dzieje się na nim sporo - za kilka tygodni odbędzie się impreza poświęcona VR: UNIT9 VR Ch...

Rzeczywistość wirtualna to temat, któremu poświęcamy sporo uwagi. Wpisy zazwyczaj dotyczą prac i osiągnięć zagranicznych firm budujących nowy segment rynku, tym razem jednak zostaniemy na rodzimym podwórku. Bo dzieje się na nim sporo - za kilka tygodni odbędzie się impreza poświęcona VR: UNIT9 VR Challenge. Można się wykazać, można się czegoś nauczyć. Jest też spora szansa na dobrą zabawę i solidną dawkę emocji.

UNIT9 VR Challenge to pierwszy w Polsce festiwal wirtualnej rzeczywistości. Organizatorem jest Le Polish Bureau, polski oddział interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9 (www.unit9.com). Imprezie towarzyszą konkurs na najlepszą instalację VR, panele dyskusyjne poświęcone tematyce festiwalu oraz prezentacje wybranych przedsięwzięć firm, m.in UNIT9, Techland czy Blue Brick.

Tak wydarzenie prezentuje się w wielkim skrócie. Rozwinę jednak temat, a pomogą mi w tym organizatorzy imprezy.

1. W połowie czerwca (12-14) zapraszacie do Łodzi na imprezę UNIT9 VR Challenge. Nazwa wskazuje już na rzeczywistość wirtualną, ale to dość rozbudowany temat – możecie krótko opisać przygotowywane przez Was wydarzenie?

Wirtualna rzeczywistość przeżywa obecnie swój renesans. Technologia będąca dotychczas domeną świata rozrywki coraz częściej znajduje zastosowanie w innych dziedzinach życia. Każdy liczący się producent sprzętu i oprogramowania posiada obecnie własne gogle VR, do nich dołączają kolejni, mniejsi gracze. UNIT9 ma obecnie na koncie kilka dużych kampanii marketingowych, których istotnym elementem jest wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej. Podstawowym założeniem UNIT9 VR Challenge jest popularyzacja wirtualnej rzeczywistości, dodarcie do szerokiego grona odbiorców oraz pokazanie możliwości jakie daje ta technologia.

Imprezie towarzyszyć będą pokazy instalacji interaktywnych, zaprezentujemy m.in "Chase the Thrill", czyli projekt promujący samochód Nissan Juke, pokażemy także wybrane projekty firm zrzeszonych w Łódzkim Klastrze Gamedev oraz najnowszy superhit firmy Techland “Dying Light” w wersji na Oculusa.

UNIT9 VR Challenge to również interaktywne panele dyskusyjne skoncentrowane wokół tematu wirtualnej rzeczywistości. To świetna okazja, by wspólnie zastanowić się, co dalej - jakie są możliwości, jakie ograniczenia i jakie wyzwania czekają nas w przyszłości.

Ważnym celem imprezy jest również promocja młodych i utalentowanych ludzi, których pasją są nowe technologie. Festiwal to świetna okazja do zaprezentowania własnego projektu szerokiej publiczności.

2. Wiem, że to pierwszy tego typu event w Polsce, temat VR jest u nas dość świeży – tworząc swoją imprezę działacie w oparciu o pomysły z innych państw, wiecie, że gdzieś już podjęto takie działania i chcecie do nich nawiązać, czy tworzycie coś unikalnego nie tylko w skali kraju?

Planując pierwszą edycję UNIT9 VR Challenge bazujemy przede wszystkim na własnych projektach i doświadczeniu jakie mamy w tym temacie. Istotnym elementem jest też współpraca z naszym technologicznym partnerem, Politechniką Łódzką. W ramach, współprowadzonych przez nas zajęć, studenci przygotowują własne instalacje. Swój udział w przedsięwzięciu mają także takie firmy jak Techland czy Blue Brick, którym temat wirtualnej rzeczywistości jest dobrze znany. Naszym celem jest stworzenie oryginalnego, cyklicznego eventu. Myślę, że w pewnym sensie impreza jest eksperymentem, na pewno tworzymy coś nowego. Sami do końca nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaki będzie końcowy efekt. Na tym etapie cieszy nas bardzo duże zainteresowanie imprezą. I niekoniecznie mam na myśli tylko firmy związane z wirtualną rzeczywistością.

3. To będzie pierwsza edycja UNIT9 VR Challenge, ale prawdopodobnie nie ostatnia – budujecie cykliczną imprezę. Docelowo ma to być wydarzenie związane z Łodzią czy chcecie z nim wyjść poza to miasto i co roku zmieniać nie tylko temat, ale i lokalizację?

Łódź była dla nas naturalnym wyborem. Mieliśmy możliwość zorganizowania imprezy w Warszawie, co pod wieloma względami byłoby łatwiejsze, jednak biorąc pod uwagę artystyczną tradycję naszego miasta oraz fakt, że to właśnie w Łodzi główną siedzibę ma Le Polish Bureau, czyli polski oddział UNIT9, myślę, że był to właściwy wybór. Akademia Sztuk Pięknych, “Filmówka” to łódzkie instytucje znane na całym świecie. Patronat nad imprezą objęli Pani Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska i Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień. Poza wspomnianą Politechniką Łódzką naszym partnerem jest Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego, aktywnie wspiera nas także Łódzki Urząd Miasta. W Łodzi czujemy się jak w domu :) Również miejsce finału, czyli OFF Piotrkowska, sprzyja tego typu inicjatywom. Zależało nam, aby finał imprezy odbył się w przestrzeni, która jest znana z licznych inicjatyw artystycznych, wystaw, imprez o charakterze kulturalnym, a w którym jednocześnie można czuć się swobodnie.

Wirtualna rzeczywistość to temat dający niesamowite możliwości i swobodę twórczej ekspresji. Liczymy, że impreza przyciągnie nie tylko zagorzałych fanów technologii, lecz również będzie ciekawą propozycją dla artystów czy designerów. Dlatego na miejsce paneli dyskusyjnych i prezentacji wybraliśmy DOM, kultowy lokal, który jest częścią OFF Piotrkowska Center. DOM jest miejscem ambitnej muzyki klubowej, niszowej elektroniki i rockowych koncertów. To również miejsce wielu inicjatyw kulturalnych, m.in poniedziałkowych seansów filmowych czy cyklicznych kiermaszy. UNIT9 VR Challenge nie jest konferencją, panele które zaplanowaliśmy mają mieć formę otwartej dyskusji. Zależy nam na dialogu i interaktywnej formie. Liczymy na żywą i emocjonującą dyskusję zarówno zwolenników jak i przeciwników VR. Niezależnie od wyniku dyskusji, wszyscy spotkamy się w sobotę, 13.06 na oficjalnym afterparty, oczywiście w DOMu. Podsumowując, na chwilę obecną Łódź i OFF są optymalnym wyborem miejsca pierwszej edycji imprezy. Co będzie dalej, zobaczymy.

4. Poruszyłem w poprzednim pytaniu wątek tematu – w tym roku brzmi on Thirty seconds of Thrill – możecie w kilku zdaniach wyjaśnić, na czym mają się skupić twórcy, czego się spodziewacie, co będzie mile widziane, a czego lepiej unikać?

Zadaniem uczestników konkursu jest przygotowanie własnego projektu wirtualnej rzeczywistości, którego tematem przewodnim jest “Thirty seconds of Thrill”, czyli trzydzieści sekund emocji. Chcielibyśmy, aby każda z finałowych instalacji powodowała szybsze bicie serca i wzrost adrenaliny. Pozytywne emocje będą podstawowym kryterium przy wyborze najlepszej instalacji. Projekt ma porwać i zachwycić uczestnika. Trzydzieści sekund to czas, w którym wiele może się wydarzyć. Nie możemy się doczekać momentu, w którym zobaczymy, co przygotowali uczestnicy. Doświadczenie mówi mi, że możemy być bardzo pozytywnie zaskoczeni.

5. Wiemy już co, gdzie i kiedy, ale nie wiemy kto. W imprezie jako uczestnik może wziąć udział każdy? Szukacie zespołów złożonych ze studentów, firm, domorosłych twórców? Jakie warunki muszą spełnić osoby zainteresowane wzięciem udziału w wydarzeniu?

Jeśli chodzi o uczestników konkursu, to nie ma tu żadnych ograniczeń. Udział może wziąć każdy, kto interesuje się tematami związanymi z wirtualną rzeczywistością. Nie ma znaczenia, czy jesteś studentem, managerem, singlem, czy masz 9 lat czy 90. Tak długo jak kręci cię świat VR, masz ciekawy pomysł, który chcesz pokazać, UNIT9 VR Challenge jest imprezą dla Ciebie. Jedynym ograniczeniem jest temat instalacji, czyli “Thirty seconds of Thrill”. Chodzi nam przede wszystkim o dobrą zabawę. Ta impreza ma być wydarzeniem, na które czeka się cały rok.

6. Co mogą zyskać uczestnicy imprezy? Dlaczego warto wziąć w niej udział i starać się o zaprezentowanie najlepszego projektu?

Udział w UNIT9 VR Challenge jest czymś bardzo prestiżowym. To wyjątkowa okazja do współtworzenia pionierskiego projektu, który w Polsce odbędzie się pierwszy raz. Oczywiście przygotowaliśmy nagrody rzeczowe, które funduje m.in wrocławski Techland czy producent gogli VR, firma Vrizzmo, jednak na UNIT9 VR Challenge można wygrać zdecydowanie więcej. Impreza daje niepowtarzalną okazję do zaprezentowania swoich prac w jednym z najmodniejszych obecnie miejsc w Polsce, jakim jest OFF Piotrkowska. Jednym słowem fortuna i chwała. A ponadto szansa na bycie dostrzeżonym przez firmy, które bacznie przyglądają się kierunkowi w jakim idzie VR i możliwościom, jakie daje ta technologia.

7. W jakiej formie prezentowane będą przygotowane projekty? Każdy zespół będzie go mógł pokazać publiczności?

Ideą UNIT9 VR Challenge jest popularyzacja wirtualnej rzeczywistości. Zależy nam, aby możliwie dużo odwiedzających festiwal osób mogło osobiście przetestować najlepsze projekty. Dlatego zgodnie z wymogami konkursu, instalacja nie może trwać dłużej niż trzydzieści sekund. Podczas finału imprezy pokażemy tylko najlepsze instalacje, wybrane wcześniej przez jury konkursu.

8. Czy UNIT9 VR Challenge będzie się obracać jedynie wokół pokazów projektów? Przygotowaliście jakieś wydarzenia towarzyszące?

Temat numer jeden to oczywiście wirtualna rzeczywistość. Prezentacjom finałowych instalacji towarzyszyć będą pokazy wybranych projektów firmy UNIT9, Techland czy Blue Brick. Zaplanowaliśmy panele dyskusyjne i kino letnie. Oczywiście wszystko skoncentrowane wokół tematyki VR. W ten weekend nie będzie mowy o nudzie.

9. Kto w założeniu ma być głównym odbiorcą imprezy, także w kolejnych latach: ludzie, którzy o VR nie wiedzą jeszcze nic lub wiedzą niewiele, firmy, które chcecie zainteresować potencjałem rzeczywistości wirtualnej, studenci, których zamierzacie zachęcić do rozwijania tego segmentu branży nowych technologii?

Nie mamy ścisłego targetu. W przeciwieństwie do samego konkursu, gdzie uczestnicy muszą posiadać określoną wiedzę i umiejętności, finał UNIT9 VR Challenge kierujemy do wszystkich, którzy mają ochotę na dobrą zabawę. Festiwalem chcemy dotrzeć do jak największej grupy ludzi, nie tylko tych, którzy z tą technologią mają kontakt na co dzień. Często mamy okazję pokazywać projekty VR podczas różnych imprez: konferencji marketingowych, targów, czy eventów skupiających fanów gier komputerowych. O ile dla tych ostatnich wirtualna rzeczywistość jest tematem raczej znanym, to dla wielu osób jest to całkowite novum. Obserwowanie osób, które po raz pierwszy mają na głowie gogle VR, rozmowa o ich wrażeniach, to niesamowita frajda. Siłą tej technologii jest możliwość przeniesienia użytkownika w zupełnie inne miejsce i to w ciągu jednej chwili. Całkowita immersja, zanurzenie w wirtualnym świecie to przeżycie o którym ciężko mówić. Trzeba tego doświadczyć na własnej skórze.

10. Przygotowujecie ten projekt sami, czy korzystacie z czyjejś pomocy?

UNIT9 VR Challenge to nasz autorski projekt, którego realizację planowaliśmy od dłuższego czasu. Imprezę organizujemy sami, jednak mamy wielu partnerów, którzy w różny sposób pomagają nam w przygotowaniach. Głównym partnerem imprezy jest Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego, partnerem technologicznym Politechnika Łódzka. Udział w imprezie zapowiedział wrocławski Techland, mamy również firmy z Łódzkiego Klastra Gamedev jak chociażby Blue Brick. Aktywnie wspiera nas Urząd Miasta Łodzi. Myślę, że impreza świetnie wpisuje się w klimat i wizerunek, do jakiego dążą władze naszego miasta. Poprzeczkę postawiliśmy wysoko, ilość pracy, jaką włożyliśmy w przygotowanie imprezy jest ogromna, ale jestem pewien, że w perspektywie czasu UNIT9 VR Challenge stanie się imprezą kultową. Tym bardziej, że mamy świetny zespół ludzi, dla których nie ma rzeczy niemożliwych. 12-14 czerwca zapraszamy wszystkich na wielki finał. Zapowiada się pierwszorzędna technologiczna balanga, nie możemy się doczekać.

Zgłoszenia do udziału w konkursie można nadsyłać do końca maja, rejestrując się na stronie konkursu: www.vrchallenge.io Najlepsze projekty zostaną zaprezentowane podczas finału imprezy, w weekend 12-14 czerwca, w łódzkim OFF Piotrkowska Center.

Panom dziękuję za rozmowę, Was zapraszam na imprezę. Na koniec kilka słów o moich rozmówcach.

Maciej Zasada. Założyciel Le Polish Bureau, polskiego oddziału interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9, Lider Techniczny.
Lider i wizjoner, zdobywca wielu nagród, w tym statuetki Emmy za projekt "Just A Reflektor", Strony Roku Awwwards "Slavery Footprint" czy złotego Lwa na festiwalu Cannes Lions za projekt "MINI Maps" dla BMW.

Jakub Brzózka. Public Relations Manager w Le Polish Bureau, polskim oddziale interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9. Odpowiedzialny za realizację niestandardowych elementów działań marketingowych oraz o charakterze PR. Człowiek do zadań specjalnych. Obecnie realizauje UNIT9 VR Challenge, pierwszy w Polsce festiwal wirtualnej rzeczywistości.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu